In sickness and in health.. And finally a “plan”.. - Reisverslag uit Ifanadiana, Madagascar van Marloes Fröling - WaarBenJij.nu In sickness and in health.. And finally a “plan”.. - Reisverslag uit Ifanadiana, Madagascar van Marloes Fröling - WaarBenJij.nu

In sickness and in health.. And finally a “plan”..

Blijf op de hoogte en volg Marloes

13 Mei 2013 | Madagascar, Ifanadiana

Hoi allemaal,
Dat waren weer een paar dagen die voorbij gingen. En wat voor een dagen.. Vrijdagavond heb ik nog vrolijk en dartelend savonds de sterren bestudeerd en zaterdag heb ik de hele dag doorgebracht met in bed liggen en naar de wc “hollen” omdat alles eropeens overal uitkwam.. Zaterdag was echt een verschrikkelijke dag waar over ik niet teveel in detail zal uitweiden. Gelukkig ging het savonds al weer wat beter en kon ik een banaantje binnenhouden. Snachts helaas maar weinig geslapen en Zondag de hele dag slap geweest. Ik heb toen nog wel geprobeerd wat te werken maar uiteindelijk heb ik het opgegeven. Gelukkig merkte ik dat ik steeds weer iets meer trek begin te krijgen dus dat scheelt.

En helaas ondertussen ging alles natuurlijk door zoals altijd in de tropen.. Ik zou eigenlijk vrijdag al Eileen ontmoeten om de plannen mee door te bespreken, toen werd het zaterdag en uiteindelijk is ze het hele weekend er niet geweest. Maar ja dat valt te verwachten, ik ben er ondertussen wel aangewend geraakt dat het in de tropen zo anders gaat dan in het geregelde Nederland :p En toch is het altijd weer even wennen. Vooral nu ik al bijna een week op het centrum ben en voor mijn gevoel nog niet veel nuttigs heb kunen doen.

Maar daar is sinds vandaag verandering in gekomen! Want jaja, eindelijk heb ik even rond de tafel gezeten met Eileen en nog een paar mensen. Ik ontmoette Eileen tijdens het ontbijt vanochtend (waar ik natuurlijk weer bijna te laat voor was..) en ze lijkt me een aardig persoon. Wel heel amerikaans :p en daar moet ik altijd ook weer eventjes aan wennen haha!
Ze vroeg me of ik vanochtend mee wilde naar een overleg met een paar boeren over een stukje land. Het leek me erg interessant om te zien, maar helaas bleek later dat de auto al was vertrokken voor ze me kon waarschuwen. Achja dat zal ik nog wel meer gaan meemaken hier, van die communicatie die langs elkaar loopt.

Na de lunch (groot bord met spagetti! nomnomnom) kwam ze uiteindelijk in het kantoor. Samen met Paul en nog een jongen (2 malagasy medewerkers) hebben we op een kaartje uitgestippeld waar in de buurt boompjes zijn geplant. En gelukkig was het een hele lijst. Dat scheelt want dan kan ik altijd in tijdnood er nog een paar wegstrepen. Ik was even bang dat ik niet genoeg data zal krijgen, maar dat gaat denk ik wel lukken. Ik kan morgen al gelijk mee naar het eerste gebiedje om een impressie te krijgen van wat ik kan gaan verwachten. Kan ik gelijk even testen of ik al mijn gewilde verschillende data wel kan verkrijgen.
Ik merk wel dat een planning maken er niet echt in zit, ze leven hier erg van dag op dag. Dus morgen kan ik pas weer kijken of er nog auto’s woensdag ergens heen gaan. Aan de ene kant geeft dat wel rust omdat je dan niet alles tegelijk in je hoofd hebt zitten, aan de andere kant is het toch wel fijn om wat zekerheid te hebben of al die gebieden wel gaan lukken in deze (nog maar) 12 weken.

Verder heb ik niet zo heel veel nog te melden, behalve dat ik er nu echt heel veel zin in heb om aan de slag te gaan. Het eten is echt verbazingwekkend goed, het enige is dat de mensen in de keuken naast je tafel zowat blijven staan wachten tot je klaar bent. Je word echt bediend en daar kan ik nooit zo goed tegen omdat ik me niet meer wil voelen dan iemand anders. Maar het schijnt dat je er aan gaat wennen en gewoon kan accepteren. Het helpt in iedergeval een paar woorden Malagasy te kunnen spreken, dat vind ik altijd wel beleefd tegen over de mensen hier.

Ik heb al een paar interessante beestjes gezien, misschien al te zien op de foto’s. Er lopen hier een paar hele gave soorten spinnen rond, al bekijk ik ze toch liever van een klein afstandje. In het bos zijn er huisjes slakken met een huisje met doorsnee van 15 centimeter..! Het bos blijkt ook vol bloedzuigers te zitten, maar daar heb ik nog geen last van gehad gelukkig. En ik heb al een paar mooie uitslag plekken opgelopen van muggen, rupsen met brandharen en ander ongedierte.. Ach, dan voel je wel dat je leeft!

Het schijnt dat we in juni ook internet krijgen in het andere gebouw, waar ik slaap. Ik hoop gelijk ook dat de kwaliteit dan beter word! Ik baal ervan dat facebook het niet doet, omdat ik daarop heel veel foto’s in een keer kan zetten. Maar helaas moet ik voorlopig nog even doen met de paar foto’s op dit blog. Ik denk wel dat daar een goede indruk uit kan worden opgemaakt hoe het hier is. Alhoewel, ik zet er maar geen foto’s op van nu buiten, want volgens mij is het net zo troosteloos weer als momenteel in Nederland..

Helaas zijn mijn Nederlandse mede studenten nu weer voor een aantal dagen het veld ingetrokken, het zal erg rustig worden. Gelukkig werkt Tara (een ander Nederlandse student van Larenstein in Leeuwarden) vandaag vanuit ValBio, dus die zie ik met het avondeten weer.
Goed dat is wel weer genoeg voor vandaag, misschien zet ik er morgen nog een klein verslagje op na mijn eerste veldwerk dag. Maar het kan zijn dat ik de komende dagen gewoon wat later evalueer! Bedankt in iedergeval weer voor alle interesse! Ik hoop dat het snel lekker zomerweer word daar. Veel liefs, Marloes

  • 13 Mei 2013 - 14:52

    Mama:

    Hé Marloes,fijn weer een verslag van je te lezen. Gelukkig gaat het beter met je,in Costa Rica had je er langer last van.....Ik kan me voorstellen dat je de eerste week niet zo nuttig vond maar je hebt ook al wel wat achter de rug zeg.....alleen die reis al,vorige week stond je nog op de bus te wachten. Ik hoop dat je nu snel echt aan de slag kunt.Stuur maar wat zon en warmte hierheen,het is hier kil en regenachtig,brrr
    Fijn dat het eten zo goed is,smul er maar van! Tot mails maar weer.Liefs,mamaxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 13 Mei 2013 - 18:29

    Papa:

    Ik distantieer me volledig van wat mijn vrouw schrijft en wat gebruiken ze in madagascar als equivalent voor magnana? Ook van mij een knuffel.

  • 13 Mei 2013 - 21:11

    Lieke:

    Hey Marloes!

    Leuk om weer je blog te lezen. Je maakt me wel jaloers! Ik wil ook erg graag weer op avontuur. Goed om te horen dat jij je weer wat beter voelt. Laten we hopen dat het hierbij blijft en dat je nu weer geacclimatiseerd bent! Succes met je veld dag, en go with the flow!

    xx Lieke

  • 14 Mei 2013 - 20:00

    Monique:

    Hee marloesje! Wat spannend allemaal zeg! Vooral die bus reis ernaar toe Pfff. Ik volg je op de voet en hoop dat je lekker aan het werk kan gaan! Liefs uit de achterhoek ;) Xxx

  • 15 Mei 2013 - 09:32

    Chantal:

    Hey Marloes!

    Ik moest even bijlezen! Verwachtte idd een linkje op facebook, maar dacht die heeft vast niet zo lang niks meer gepost! Goed om te horen dat je je nu beter voelt en hopen dat je snel aan de slag kunt, wat een prachtig gebied zeg!

    En verder kan ik je vertellen dat we twee nieuwe huisgenoten krijgen! Niels en Marcio. Niels kende je al van de intro, en Marcio valt duidelijk niet op vrouwen, is gek op Michael Jackson en is erg kunstzinnig; weer eens helemaal iets anders! Pieter vraagt zich af of ie straks binnen komt lopen in een roze badjas ;) Maar het is een bekende van Jesse en hij komt dus uit Zeeland. Ik dacht je vindt het vast leuk om wat updates van hier te horen ;)

    Heel veel plezier daar, geniet ervan en we blijven je hier volgen!! :)

    Liefs!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Actief sinds 27 Dec. 2011
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 44281

Voorgaande reizen:

04 Mei 2013 - 07 Augustus 2013

Final thesis research in Madagaskar!

07 Februari 2012 - 01 Augustus 2012

My internship in Costa Rica

Landen bezocht: