Rijst, Lemures en Spierpijn! - Reisverslag uit Ifanadiana, Madagascar van Marloes Fröling - WaarBenJij.nu Rijst, Lemures en Spierpijn! - Reisverslag uit Ifanadiana, Madagascar van Marloes Fröling - WaarBenJij.nu

Rijst, Lemures en Spierpijn!

Blijf op de hoogte en volg Marloes

10 Mei 2013 | Madagascar, Ifanadiana

Lieve mensen,
Zo dat waren een paar interessante dagen! Donderdag heb ik wel weer heerlijk uitgeslapen, ondanks mijn voornemen om eens het ontbijt mee te maken.. Die ochtend kwam er iemand het bed naast mij opmaken dus ik neem aan dat ik binnekort een roommate krijg. Achja lijkt me ook wel gezellig. Ik ben na het opstaan even heerlijk in de zon gaan liggen op een muurtje maar dat blijkt dus geen goed idee te zijn als je zo dicht bij de evenaar zit, de zon is veel feller en na 10 minuten had ik al rode armen. Natuurlijk wist ik nog wel van vorig jaar, maar het was zo lekker warm.. :p Ondertussen was ik behoorlijk slap geworden want ik ging steeds pas eten met de lunch, maar het bleek niet helemaal daaraan te liggen. Want na een heerlijke lunch stond ik nog steeds te zwabberen op mijn benen. Ik denk dat dat aanpassen wel wat langer duurde dan ik dacht. Ik ben heerlijk met een boek op het grasveld gaan liggen en wat gekletst met Sjoerd en Bas, 2 van de wageningse studenten. Om 3 uur ben ik met Iris (de andere uit wageningen) naar het dorpje Ranomafana gelopen. Heerlijk om even de benen te kunnen strekken. Het was een mooie en gezellige tocht en ondertussen iedereen langs de weg maar gedag blijven zeggen. Ik heb Iris als goed leren kennen en ze heeft me ook al wat woorden Malagasy geleerd. We konden gelukkig met een auto mee, die weer terug reed naar boven naar het centrum. Alleen toen we eindelijk beneden waren, bleek deze dus al naar 5 minuten weer terug te gaan. Dus we hebben snel even wat spulletjes gekocht, maar vooral de wandeling was erg gezellig. In de avondschemering weer op een muurtje gaan zitten en kijken hoe het duister invalt is echt geweldig, ik ga het zometeen weer doen!

Ik ben super vroeg naar bed gegaan, al kon ik niet snel de slaap vatten, omdat ik vanochtend met het groepje mee het bos in wilde. Ik vond het wel eens tijd worden wat meer van de omgeving te zien en ik kon me verder toch niet echt nuttig maken. Dus om half 7 ging de wekker en ik was zowaar wakker! Eindelijk de zon eens zien opkomen boven het bos, wat een mooi gezicht! Daarna me in mijn veldtenu gehezen en gaan ontbijten.

Ik ben er inmiddels aan gewend om soieso elke dag een keer rijst te eten, dus in de ochtend krijg je natuurlijk rijstepap.. Maar ik moet zeggen, dat is best lekker. Om kwart voor 8 zijn we gaan lopen vanaf het centrum. Ik ben eerst met Iris en Sjoerd meegeweest lemures zoeken. Al na een uurtje hadden we een groep gevonden die we toen uren lang hebben geobserveerd. Omdat die beesten echt helemaal totaal niets doen, was het dus voornamelijk op de grond zitten en ze in de gaten houden. Dat was nog best fris in de schaduw in de ochtend, maar langzamerhand werd het warmer gelukkig. Echt leuke beesten die lemuren, ze hebben gigantische ogen en ze knorren naar elkaar. Ik heb er aardig wat foto’s van kunnen nemen.

Op een gegeven moment hebben we ze een tijdje gevolgd en toen merkte we dat we zelf ook gevolgd werden. Er bleek al een paar uur een man bij ons in de buurt te lopen om ons in de gaten te houden. Best wel griezelig, we denken dat het een van de beschermers is die door de bossen dwalen. Maargoed, tegen lunch tijd zijn we naar een cabine gegaan waar alle gidsen van het park waren. Daar hebben we geluncht met, jawel, rijst natuurlijk. Smiddags ben ik met Bas meegegaan om te kijken wat hij deed omdat ik het wel zat was om steeds naar de zelfde groep lemuren te gaan staren.. Maar ik had het niet bij het rechte eind, want Bas loopt namelijk steeds transects en bestudeerd de bossamenstelling. Dat vind ik opzich erg interessant om te doen, maar juist de transect die ik mee liep ging natuurlijk stijl op en neer en door water enzo.. Achja heb ik dat ook weer eens meegemaakt. Rond 2 uur was ik wel helemaal kapot en ik voel nu de spierpijn al opkomen. Na de transect zijn we nog een uitzichtpunt gaan bekijken en hebben we nog wat lemuren gespot. Moet wel zeggen dat het lijkt alsof alles en iedereen hier om die beesten draait. Vind ze reuze interessant hoor, maar dat je daar 3 maanden lang elke dag naar kan gaan staren gaat me wat te ver :p

Terug gekomen heerlijk gedouched natuurlijk. Er was helaas een groep Malagasy studenten in het centrum aanwezig. En dan zijn wij natuurlijk opeens de aapjes die bekeken worden. Er werden zelfs foto’s van ons gemaakt.. Toch wel raar hoor, doen wij in Nederland toch ook niet als we een gekleurd iemand zien :p

Maargoed, vanavond komt Eileen mijn begeleidster terug maar ik zie haar denk ik pas morgen. Dat word dus lekker avondeten, optijd naar bed (want dat zal nu wel lukken!) en morgen eens kijken hoe en wat er gaat gebeuren. We gaan ook nog met z’n alle naar het dorpje lopen om wat inkopen te doen. Daar kijk ik al naar uit, want ik heb al chocola gevonden in een klein winkeltje! En die heerlijke smeerkaas la vache quiri natuurlijk (als ik het goed spel..).

Zo dat was weer even een update. Ik hoop echt dit weekend mijn plan een beetje klaar te hebben en dan maandag eindelijk aan de slag te gaan! Ik word er steeds enthousiaster van en ben echt benieuwd naar mijn eigen veldwerk. Dan wens ik u allen nog een prettige avond! Heerlijk om het zo lang licht te hebben daar lijkt me en tot snel!
Liefs, Marloes

  • 10 Mei 2013 - 17:51

    Wilma:

    Ha Marloes,
    Voor ons is het wel leuk dat je nog niet zo veel kunt doen. Zo krijgen wij veel te lezen over je daar allemaal doet. Ach ja als je ook helemaal naar het dorp moet lopen, heb je ook meer tijd nodig.
    Maar ik kan mij voorstellen dat je nu wel zin hebt om met de opdracht aan de slag te gaan.
    We zullen het horen of lezen binnenkort.

  • 10 Mei 2013 - 18:01

    Albertha Terpstra:

    Ha Marloes,

    Het lijkt erop dat je lichaam zich hersteld en gelijk gaat lopen met je geest - met alles wat wilt doen - omdat je aangeeft uit te zien naar maandag a.s. als je eindelijk inzicht krijgt in hetgeen daar je werk/ opdracht gaat worden. Zorg goed voor jezelf en neem geen onnodige risico's want het klinkt namelijk nog al spannend, grote sprinkhanen, bloedzuigers, de felle zon en niet te vergeten je eigen soort: de mens.
    Geniet van je weekend vrij!

    Warme groet,
    Albertha

  • 10 Mei 2013 - 18:21

    Mama En Papa:

    Prima nieuws, met zes Nederlanders is er niets meer aan maar misschien krijg je een autochtone roommate dat is goed voor je frans.
    Het planten van lemuren is misschien wel een nieuwe lijn van onderzoek ze doen toch weinig, veel liefs mama en papa.

  • 10 Mei 2013 - 18:30

    Jorn D:

    Hey Marloes,

    Leuk verhaal en ben blij dat alles goed gaat! Ik hou het in de gaten!
    Veel plezier alvast en hoop dat je snel kan beginnen met je onderzoek. Wij beginnen waarschijnlijk aankomende week ook :).

    Tot snel!

  • 10 Mei 2013 - 18:43

    Quirijn Coolen:

    Hey Marloes!
    Zo, ik moest even bijlezen hoor, blijkbaar sta ik niet meer automatisch in de mailinglist, ik kon me al niet voorstellen dat je nog niks geschreven had!
    Het klinkt fantastisch hoor, we zijn hier wel een beetje jaloers dat je in Madagascar zit, ik kan niet wachten tot de eerste foto's op facebook komen :p
    Hou ons op de hoogte en geniet ervan!
    Liefs,
    Qiwi
    Ps. Ik heb je driedubbele berichtje maar verwijderd, is mij ook wel eens gebeurd, dat tropische internet ook..

  • 10 Mei 2013 - 22:54

    Je Zusje:

    haaaa lieve zus,
    Wat een leuk verhaal ik heb zeker drie keer hard op gelachen!
    je schrijft echt leuk.
    Ik vind die apen wel wat voor mij ze klinken erg interessant. :D
    Mark zit ondertussen in Marokko. Dus in het zelfde werelddeel alleen nog wel ver
    van je vandaan :p
    Ben benieuwt wat je verder gaat doen!
    Hopelijk kan je binnen kort foto's er op zetten, ik wil zo'n halfaapachtig ding zien. hihi
    Dikke knuffel

  • 11 Mei 2013 - 13:14

    Nel:

    Hoi Marloes,
    Lekker dat je een week de tijd hebt om een beetje te acclimatiseren. Ik denk dat je dat wel echt nodig hebt na zo'n reis. Leuk dat je al wat mensen kent en dat die ook wat ervaring hebben in dat gebied. Ben heel benieuwd naar je werkzaamheden die je waarschijnlijk volgende week krijgt. Kijk nu al uit naar je verslagen! Groetjes.

  • 12 Mei 2013 - 21:49

    Els En Gertjan:

    We hebben even wat foto's gekeken. Prachtige natuur zeg, maar weer van die vieze beesten. Die apen zijn wel geinig. Het wordt nu toch eens tijd dat je aan het werk gaat, want je begint al commentaar te leveren op die lemurenkijkers. Wat zijn dat eigenlijk"? Een soort apies? Lijkt ons ook heel saai. Maar goed, lekker in het zonnetje een beetje beesten kijken is ook leuk, toch? Voor vanavond stoppen we er mee. Succes weer met je bezigheden. Blijf gezond, anders geniet je niet half van wat er allemaal te beleven is. Tot de volgende!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Actief sinds 27 Dec. 2011
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 44322

Voorgaande reizen:

04 Mei 2013 - 07 Augustus 2013

Final thesis research in Madagaskar!

07 Februari 2012 - 01 Augustus 2012

My internship in Costa Rica

Landen bezocht: