Wat een dieren allemaal en oja werk natuurlijk! - Reisverslag uit San Gerardo, Costa Rica van Marloes Fröling - WaarBenJij.nu Wat een dieren allemaal en oja werk natuurlijk! - Reisverslag uit San Gerardo, Costa Rica van Marloes Fröling - WaarBenJij.nu

Wat een dieren allemaal en oja werk natuurlijk!

Door: marloesfroling

Blijf op de hoogte en volg Marloes

09 Maart 2012 | Costa Rica, San Gerardo

Hey allemaal,
Ik heb net een heerlijk middag dutje gedaan, dus ik kan nu aardig uitgerust lekker gaan vertellen wat ik deze week heb gedaan. Zo n dutje is ideaal! Denk dat ik het vaker ga doen want volgens mij gaat het wel helpen dat ik savonds wat langer opblijf waardoor ik snachts dieper slaap. En daardoor niet door elk klein geluidje wakker word!
Nou maandag ben ik naar mijn gebiedje geweest om te inventariseren wat er nu groeit. Het is ongeveer 50 minuten de berg op klauteren voor ik bij het bankje in het gebied ben. Ik heb dat nu natuurlijk omgedoopt tot "mijn" bankje :p
Toen ik daar aankwam zag ik de wolken al door het dal aankomen en voor ik het wist was ik omringt door wolken en begon het een beetje te regenen. Het was zelfs koud daar! Dus ik zat met mn sjaal omgeslagen beetje bibberent te wachten tot het wat minder zou worden. Was wel een mooi gezicht hoor, wolken onder, boven en naast je. Je zag werkelijk maar 5 meter voor je uit!

Nou na een tijdje gezeten te hebben werd het minder dus ging ik maar snel aan de slag. Ik heb van boven naar benenden gewerkt en tijdens het lopen veel foto's gemaakt, aantekeneingen gemaakt en geprobeerd het pad met een kompas uit te tekenen om te kijken waar de plots precies lagen. Na een uurtje was ik weer bij mijn bankje en ging ik terug naar beneden. Ik liep nog steeds letterlijk in de wolken :)
Ik heb toen gelijk een sd kaart terug in een trap camera gestopt. Over 2 weken ga ik eens kijken wat ik heb gesnapt!

Die middag heb ik een beetje gerust en een kolibri geredt! Er was er namelijk eentje in mijn huisje gevlogen die de deur niet meer wist te vinden. Het arme ding was totaal overstuur en uitgeput. Ik kreeg m eerst niet te pakken. Na een kwartiertje voorzichtig met een handdoek het ferfromfraaide beestje naar de deur geleid. Het vloog direct naar een takje waar het een beetje bij zat te komen. Ik heb natuurlijk veel foto's gemaakt!

Dinsdag heb ik niet veel uitgespookt. Ik heb geprobeert wat soorten planten van de foto's op te zoeken maar dit ging niet zo super.
Woensdag ben ik terug gegaan naar het gebied voor de linkerhelft van het pad!
Ik hoorde dat de werkers die dag als zouden beginnen met onkruid kappen dus ik hoopte heel erg dat ze aan de goede kant zouden beginnen :p
Toen ik bij mn bankje was was ik een beetje verbaast dat Victor en Jason daar inderdaad zaten. Dat komt waarschijnlijk een beetje door het manana gevoel wat ze hier goed kennen, ik had eigenlijk niet echt verwacht dat ze er zouden zijn! :p fout van mij!
Dus na beetje gekletst te hebben (Jason is een jongen van een jaar of 16 die wat engels kan gelukkig!) ging ik gelijk maar aan het werk met de linker helft. Dit verliep vlotter dit keer. Toen ik beneden was hadden ze het eerste plot al "schoongemaakt". Het gaat niet zo snel, volgens mij hebben ze sinds gisteren hulp erbij gekregen. Ik denk dat ik eind volgende week terug kan om het andere onderzoekje op te starten. Namelijk kijken wat er onder het onkruid (voornamelijk varens van 2 meter hoog) spontaan is gaan groeien! Zeer interessant vind ik! Oja ik hoorde later dat Victor heel veel slangen was tegen gekomen. Weet de naam niet meer maar ze zijn giftig, dus ik moet opletten als ik weer terug ga! Eigenlijk wil ik juist graag een slang zien, want afgezien van vogels en insecten ben ik hier nog niet echt iets spannends tegen gekomen :p
Onder aan de berg ontmoette ik Kat bij de rivier (dat hadden we die morgen afgesproken, maar je weet maar nooit hoe het loopt in de jungle:p). We hebben nog even aan het water gezeten, ik moest natuurlijk weer zo nodig op een grote rots klauteren.. Op de terugweg kwamen we Tom nog tegen die met zn machete op een plant stond in te hakken en toen gedrieen terug gelopen voor lunch.

Nou donderdag was weer onze wekelijkse trip naar de stad. Na eerst de markt te hebben geplunderd (weer veel dingen gekocht, waaronder passievruchten!!) ben ik gelijk naar de supermarkt gegaan voor mijn voorraadje yoghurt!
Er waren nog 10 pakken. Dus snel Kat gewaarschuwd dat ze snel moest zijn want er lagen er dus al 7 in mijn karretje :p hihi.
Verder zijn we op jacht gegaan naar wandelschoenen voor Kat en daarin zijn we ook geslaagd (wat ik een goeie opgave vind met ons gebrekkige spaans hier). Zelf heb ik mezelf eindelijk overgehaald een shirtje te kopen en ik vond nog een mooie ketting op de markt, want de mijne heb ik thuis laten liggen helaas. Verder die middag toen de rest naar spaanse les was ben ik naar de grote markt terug gegaan en wat rondgeneust in de amerikaanse stalletjes waar ze boeken verkochten! Dus mijn tweede verslaving heb ik ook maar gelijk gevoed, ik heb 5 boeken gekocht!
Er stond een amerikaanse man naast me en we raakte wat aan de praat over boeken. Hij vroeg waar ik vandaag kwam. Toen ik Nederland zei, kwam hij gelijk met het volgende aanzetten: Ow nederland! Ja zonder de dijken is jullie de land de helft kleiner he?.. Dus ik zei: uhm.. ja dat klopt, maar we blijven tegen het water vechten met de rijzende zeespiegel hoor :p. Rare buitenlanders, weten maar een paar dingen over nederland. Dat is amsterdam (meestal in verband gebracht met drugs), leven onder het zeeniveau, kaas en tulpen. (Ja ik dacht dat dat laatste een mythe was, maar het is echt waar!)
De enige opgave die me nog steeds niet is gelukt is postzegels kopen.. Maar dat is weer een uitdaging voor de volgende keer :)
Nou na een hobbelige en warme terugrit kwamen we weer in cloudbridge aan.

Vandaag had ik gereserveerd voor computer werk, maar helaas kwam Tom het kleine laptopje lenen waarop ik werk hier, omdat mijn eigen nog steeds niet kan opladen. Ik gebruik nu de oplader van Kat, want ze heeft dezelde laptop, zeer handig!
Verder heb ik veel gelezen vandaag en getekent. Ik had kleurpotloden en schetsblok gekocht om te kijken of ik het tekenen nog niet helemaal verleerd ben. En ik moet zeggen het lukt me aardig :)

Dit weekend probeer ik een stuk verder te komen met het identificeren want Kat en ik hebben besloten om dinsdag de mt chirripo te gaan beklimmen! Daarvoor moeten we maandagochtend heeeel vroeg naar beneden lopen om daar tickets te kopen voor het hostel boven op de berg. Het is namelijk zo dat als je de hele dag hebt gelopen en je smiddags boven bent, je niets ziet door de wolken. Daarom verblijven alle mensen in dat hostel daar om de volgende morgen een mooi uitzicht te hebben. Ik was al van plan dit in de komende periode te gaan doen. Maar omdat Kat eind maart weggaat dacht ik waarom nu niet? Dus ik ben benieuwd of het me gaat lukken. Alle wandelingetjes die ik hier in de omgeving heb gemaakt zijn er niets bij!
Dus de volgende keer dat ik weer schrijf hoop ik het allemaal voorspoedig te hebben gedaan!
Oja aangezien ik onder de steek bultjes zit van alle insecte snachts, dacht ik dat het wel handig was om nu eindelijk mijn klamboe eens te gaan gebruiken. Nu blijk ik de luxe te hebben dat ik een 2persoons matras heb.. en daardoor past ie niet!!
Maar nu slaap ik er half onder, dus tegen de vliegende beesten ben ik beschermd.. Toch vraag ik me nog steeds af waar toch die muizenkeuteltjes naast mn kussen steeds vandaan komen.. Achja!
Nou hasta luego mensen! En ik vind het nog steeds erg leuk om de reacties te lezen. Bedankt daarvoor!
En oja! Ik begin al aardig poepie bruin te worden ;)
Veel liefs uit Costa Rica

  • 09 Maart 2012 - 21:58

    Bernadeth:

    Leuk verhaal, een deel wist ik lkkr al vanwege skype! :) maar blijft leuk on te lezen!! Hihi klink wel erg interesant je inderzoek rn spannend slangen die guftig zijn oee pas wel op he!! Succes veel liefs xxxxx

  • 09 Maart 2012 - 22:05

    Leoni Smith:

    Hoi Marloes, wat beleef je toch veel in een paar dagen daar. Zomaar een kolibrie in je kamer gevlogen, prachtig! Zoiets gebeurt hier niet.
    En die wolken, dat is ook zo bijzonder om daar middenin te kunen zitten.
    Het klinkt of je al helemaal vertyrouwd bent geraakt met je leven daar, zelfs met je nachtelijke kleine metgezellen.
    Ik ben benieuwd hoe jullie bergwandeling verloopt. Vandaag heb ik ben ik een dagje kleuterjuf geweest op school, ik heb ervan genoten.

    Liefs leoni

  • 10 Maart 2012 - 07:38

    Papa:

    Fantastische avonturen allemaal, hoop dat het met je inventarisatie voorspoedig loopt en dat je het geheim van de muizenkorrels achterhaald, liefs Papa

  • 10 Maart 2012 - 07:43

    Mama:

    Zal ik vast een uitgever zoeken voor een reisboek met al die mooie verhalen van jou? Ik geniet ervan om ze te lezen en print dit weer uit voor de oma'. Zij blijven zo ook op de hoogte.Ik hoop dat de tocht naar de hoge berg gaat lukken!
    Liefs mama

  • 10 Maart 2012 - 07:49

    Je Zusje:

    nice nice nice :) wat een yoghurt zeg hihi leuk verhaal. ben echt super benieuwd naar het uitzicht op die berg!!! luf joe

  • 10 Maart 2012 - 08:37

    Mleen:

    Wat ontzettend leuk om weer wat van je te horen. Erg spannend al die dingen die je mee maakt, en je kunt het ook zo leuk vertellen. Jammer dat een ticket zo duur is, anders kwam ik je opzoeken om al die mooie dingen zelf mee te maken.
    Dikke knuffel, Mleen

  • 10 Maart 2012 - 08:59

    Quirijn Coolen:

    Hey schatje,
    Erg leuk om je entiousiaste verhaal weer te lezen, leuk dat je toch nog even bent weze shoppen :p

    Vergeet je niet wat yoghurt mee te nemen als je de berg op gaat, met 7 pakken moet je daar wel genoeg voor hebben :p

  • 10 Maart 2012 - 09:58

    Nel Riemers:

    Wat een leuk vooruitzicht om die berg te beklimmen dinsdag. Lijkt me fantastisch!
    Ik ben erg benieuwd, ook als je wat meer weet over die muizenkeuteltjes. Brr, maar best spannend! Geniet maar lekker!
    Groetjes.

  • 10 Maart 2012 - 14:26

    Albertha Terpstra :

    Dag Marloes,
    Intussen al veel verslagen van je gelezen en geniet van je ondernemingslust, je optimisme en zelfredzaamheid. Je weg vinden in een vreemd land is niet gemakkelijk, maar je doet het toch maar!
    Heb het goed de komende week en ik kijk weer uit naar het volgende bericht. Hartelijke groet, Albertha Terpstra, Vorden(kopieren zondagsbrief Bruna)

  • 10 Maart 2012 - 16:11

    Wilma:

    Ha Marloes. De verhalen worden steeds langer volgens mij. Leuk hoor. En je hebt er een goede opbouw in hoor. Je begon met kleine vuurvliegjes, daarna wespen en grote bijen, kolibri, muizenkeuteltjes?? en uiteindelijk slangen. Wauw. Inderdaad je kunt er straks een heel natuurboek mee volschrijven. Er zal vast nog wel meer bij komen de komende periode. En misschien ook nog weer grotere dieren. Gelukkig heb je nog een hele tijd om nog meer te beleven. Geniet maar weer verder.
    Tot het volgende verhaal.

  • 10 Maart 2012 - 17:36

    Els En Gertjan:

    Marloes, hoe komt het nou toch dat wij steeds een vakantiegevoel krijgen als we je verslagen lezen. Niks werkdruk, alles rustig aan, leuke dingen doen, effe camera's checken, hoge temperaturen. Nee, echt, we zijn niet jaloers. Ons werk geeft ons ook bevrediging en de lente komt vast nog wel een keer en...... Tot het volgende verslag.

  • 13 Maart 2012 - 01:58

    Jacob Nugteren:

    Leuk verhaal Marloes!! Ziet er naar uit dat je je prima vermaakt! Dat is mooi! En je maakt een hoop leuke dingen mee, hoop dat ik dat binnenkort ook heb als ik de rimboe in ga! Veel plezier nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San Gerardo

Marloes

Actief sinds 27 Dec. 2011
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 44279

Voorgaande reizen:

04 Mei 2013 - 07 Augustus 2013

Final thesis research in Madagaskar!

07 Februari 2012 - 01 Augustus 2012

My internship in Costa Rica

Landen bezocht: