Wespen, zwemmen en manieren - Reisverslag uit San Gerardo, Costa Rica van Marloes Fröling - WaarBenJij.nu Wespen, zwemmen en manieren - Reisverslag uit San Gerardo, Costa Rica van Marloes Fröling - WaarBenJij.nu

Wespen, zwemmen en manieren

Door: marloesfroling

Blijf op de hoogte en volg Marloes

04 Maart 2012 | Costa Rica, San Gerardo

Hey daar,
Ik zit hier nu bijna tegen mijn zin in te schrijven. Haha nee hoor. Maar ik moet van mezelf nog even wakker blijven. Ik slaap zoveel hier dat ik snachts heel vaak wakker word. En daar word je weer heel moe van. Ik heb bijna elke nacht meer dan 10 uur slaap. Dat klinkt gezond, maar daardoor slaap ik heel licht en word dus over al wakker van. Dus ik probeer vanavond wakker te blijven tot wel 8 uur! Dus ik heb nog een uur om bij te kletsen!
Er zijn weer een aantal interessante dagen voorbij gegaan.

Ik loop sinds woensdag met een ei bovenop mijn enkel. Ben die dag gestoken door 2 wespen op de zelfde plek! Het is nog steeds dik en helemaal paars dus denk een allergische reactie.. Het doet geen pijn meer maar de jeuk is soms niet te harden. Ach dat gaat wel over.
Woensdagmiddag ben ik eindelijk de rivier in gedoken! Foto's op facebook als bewijs! Dat was heel leuk maar super koud!
Donderdag weer naar de stad geweest om markt inkopen te doen. Toen hebben we ook Jenny (de vrouw die cloudbridge heeft "uitgevonden" ) op de bus gezet. Ze is weer richting huis (Vancover) gegaan. Dat is jammer want het is een hele aardige, interessante en grappige dame. En ze spreekt een beetje zuid afrikaans dus ik kan haar daar in verstaan! Je had de gezichten van de andere moeten zien :p. Het is soms moeilijk omschakelen als ik net nederlands heb gepraat, op skype ofzo of met een andere nederlander. Maar voor de rest gaat het engels hier super goed. Hopelijk het spaans straks ook.

De gasten die in de casita sliepen toen Jenny er nog was, konden nu naar de casa verhuizen. Dus ik kon weer in mijn kleine huisje! Dat was fijn, want het bed in het welkoms centrum was echt niet te doen. Alsof je op de grond sliep. Maargoed daar word je hard van en het was maar voor 2 nachten.

De stad was weer erg leuk. Ik kan me nu al aardig de weg vinden daar en ik merk nu heel erg het verschil hoe de stad ruikt en de natuur. Zodra je naar beneden gaat komen de benzinedampen je tegemoet. Moet daar steeds aan wennen. Gelukkig is daardoor de terugweg super aangenaam!
Vrijdag ben ik eindelijk met Tom naar mijn studiegebied geweest. We hebben daar een paar plots uitgemeten en besproken wat ik het beste kan gaan doen. Ben erg blij dat dit nu gebeurd is, want nu voelt het eindelijk alsof ik ook ga werken!
Maandag (morgen dus) ga ik terug om alle planten die er nu groeien te inventariseren. Dat wordt een hele klus, ik hoop dat het gaat lukken. Heb er een paar dagen voor, voordat de werkers het gaan plat "maaien" (alleen het onrkuid dan he) om er ruimte voor de nieuwe bomen te maken.
Ik krijg misschiens zelfs morgen een machete mee om me door de bosjes te werken! Haha eindelijk een beetje actie! Oja en Tom zei als ik bijen tegen kwam en het zijn er meer dan drie, dat ik moet rennen. Schijnt hier een behoorlijk agressief soort te zitten.. Ben beniewd!

Zaterdag wilde we naar de hot springs hier in de buurt gaan, maar we werden overvallen door een gigantische regenbui. Na twee uur te hebben geschuild (in een cafeetje:p) zijn we maar weer terug gegaan. Dus vanochtend nog een poging gewaagd en toen was het wel mooi weer. Hot springs waren leuk, paar kleine verwarmde zwembaadjes ergens op een berg. Maar het was best wel druk omdat het zondag was, dus we zijn niet lang gebleven. De terugweg was weer erg zwaar maar merk dat ik er beter in word. Mijn kuiten worden steeds gespierder;)
Oja vrijdagavond zijn we met zn alle nog wat gaan eten beneden, en toen heb ik de pizza gevonden daar! (niet zo lekker als thuis maar toch!)
Het was nog een heel gedoe om dat te bestellen want onze serveerster was niet in een al te best humeur. Zeker niet toen wij in ons beste spaans om nog een paar extra servetten vroegen! Hopelijk vond ze de fooi wel oke:p

Al ben ik nu al aardig gewend hier aan de omgeving en de gebruiken, ik kan me soms nog erg verbazen over dingen. Bijvoorbeeld dat als je staat te wachten om af te rekenen het heel normaal is dat mensen voorkruipen om even snel wat te betalen. En dat de verkoper dan ook utigebreid een praatje aangaat met deze persoon. Helaas is mijn spaans nog niet goed genoeg om hierop de anticiperen, maar dat gaat het zeker wel worden haha. Voor de rest ben ik al aardig ingeburgerd in het Manana gevoel. Het uitstellen van dingen of niet optijd komen. Zelf doe ik dit gelukkig nog niet, maar ik kan nu met de situatie omgaan als andere het wel doen:p en dat gebeurt best vaak..

Ik ga nog even het naar bed gaan proberen uit te stellen maar denk dat het niet lang meer duurt.
Ben benieuwd naar het werk morgen, jullie zullen het snel genoeg van me horen!
Veel liefs!

  • 05 Maart 2012 - 03:47

    Qiwi:

    Hey schatje!
    Door al de tijdsverschillen ben ik lekker de eerste die mag reageren :p
    Aan je berichtje te lezen merk ik dat het overal in de tropen hetzelfde is. In plaats van 'manana' noemen ze het hier 'Rubber time'. En wij hebben hier inmiddels ook flinke regen. Hebben we toch nog een beetje hetzelfde dus, zo aan de andere kant van de wereld.
    Dikke kus,
    je vriendje

  • 05 Maart 2012 - 06:10

    Papa:

    Fantastisch verhaal, gaat het met de wespensteek al beter en ben je klaar voor de bijensteken? Succes met je inventarisatie.

  • 05 Maart 2012 - 08:31

    Mama:

    Het is hier nu half 10 en ik hoop dat jij nog lekker slaapt. Is het je gelukt tot 8 uur op te bliiven?
    Het wordt werken voor je vandaag,we horen er graag meer van. Pas op voor die gestreepte beesten!liefs,mama

  • 05 Maart 2012 - 10:04

    Wilma:

    Hoi Marloes, het lijkt me wel logisch dat je wat meer slaap nodig hebt. Als ik hoor hoeveel je daar te voet doet! Dan zijn we het hier wel anders gewend. We hebben hier al gauw een fiets of zelfs een auto die gebruikt wordt. Succes met het werk, want nu gaat het dus echt beginnen. Toch wel goed denk ik dat je eerst wat kon acclimatiseren daar voor het werk echt ging beginnen.
    Groetjes :)

  • 05 Maart 2012 - 11:16

    Nel Riemers:

    Wat een heerlijke verhalen! Ik merk dat je al aardig gewend bent. Dat klinkt goed. Maar we zullen wel aan je moeten wennen straks als je dat Manana-gevoel
    te veel gaat overnemen. (maar je hebt nu wel een goed excuus) En dan die stevige kuiten! We kennen je straks niet meer terug. Fijn dat je nu naar je studiegebied gaat. Werk ze en kijk uit voor de bijen!

  • 05 Maart 2012 - 12:21

    Steven:

    hoe kan je nou teveel slaap krijgen:P had ik die optie maar!

    x

  • 05 Maart 2012 - 12:58

    Marloes Fröling:

    Hihi, ja gek he zoveel slaap. Zal wel aan het klimaat liggen en inderdaad doe ik hier zowat alles te voet. Het is me gelukt om tot half 9 wakker te blijven! Ben maar 3 x wakker geworden vanacht. En om kwart over 6 kon ik echt niet meer slapen.. :p
    Dan maar lekker vroeg op pad zo! Bedankt voor de lieve berichtjes :) Ik zal oppassen voor de gestreepte beesten! xxx

  • 06 Maart 2012 - 10:37

    Els En Gertjan:

    zo, we zijn weer bij. Het blijft heerlijk je te lezen. Op dit moment zit ik met griep thuis. Saaaaaaaiii. Dan is zo'n verhaal een welkome afwisseling. Nee, de winter is nog niet helemaal het land uit hier, maar alle hollanders hopen op het voorjaar. En jij maar zweten daar. Ga door en we blijven je volgen.

  • 06 Maart 2012 - 18:31

    Je Zusje:

    hee zus, super eng die agressieve soort bijen!! toch niet gestoken hopelijk?? want helpt tegen de jeuk van je wespen beed is je been wat hoger op een kussen leggen en een natte koude lap eroverheen vond ik altijd heelijk :) maar mischien doe je dat al :) hopelijk snel weer een vervolg verhaal! luf joe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San Gerardo

Marloes

Actief sinds 27 Dec. 2011
Verslag gelezen: 1305
Totaal aantal bezoekers 44305

Voorgaande reizen:

04 Mei 2013 - 07 Augustus 2013

Final thesis research in Madagaskar!

07 Februari 2012 - 01 Augustus 2012

My internship in Costa Rica

Landen bezocht: