Sprinkhanen, Nederlanders en Oempaloempa's - Reisverslag uit Ifanadiana, Madagascar van Marloes Fröling - WaarBenJij.nu Sprinkhanen, Nederlanders en Oempaloempa's - Reisverslag uit Ifanadiana, Madagascar van Marloes Fröling - WaarBenJij.nu

Sprinkhanen, Nederlanders en Oempaloempa's

Blijf op de hoogte en volg Marloes

08 Mei 2013 | Madagascar, Ifanadiana

Hey,
Even weer een update vanaf hier, al is er nog niet veel veranderd sinds de vorige keer. Mijn begeleidster schijnt pas vrijdag aanwezig te zijn dus tot dan ben ik bezig met mijn proposal zo compleet mogelijk te maken. Dat is best lastig omdat de nodige informatie nog ontbreekt die ik vrijdag pas kan krijgen.

Vandaag heb ik toch maar weer lekker uitgeslapen, wat goed was omdat ik gisteravond niet in slaap kon komen. Daardoor heb ik wel weer het ontbijt gemist helaas. De lunch was in iedergeval weer lekker.
Ik kwam gisteravond het kantoor binnen, zie ik 4 nieuwe mensen zitten. Blijken 3 ervan Nederlanders te zijn! En nog wel 3 studenten uit Wageningen! Er was dus gelijk een klik en ik ben vooral erg opgelucht, het is fijn met deze mensen te kunnen kletsen over vanalles en nogwat. De vierde student is een meisje uit Antananarivo zelf en is hun groepje toegewezen als externe student. Blijkbaar is dat verplicht hier dat je een local student deel laat nemen in je onderzoek. Maar ik heb daar nog niets over gehoord. Misschien ook wel omdat ik mijn visa zelf heb geregeld via het consulaat en niet via de organisatie. Daar heb ik schijnbaar geluk mee, want je moet ook nog eens alles betalen voor deze student.. Fijn dat ze later altijd pas met dat soort dingen aan komen. De studenten waren net terug van een week in het veld kamperen. Dat doen ze voor hun onderzoek naar parasieten op lemuren (als ik het goed heb begrepen ). Ook konden ze me heerlijke verhalen vertellen over alle bloedzuigers die hier dus blijkbaar veel zitten! Verder heb ik nu wel de gigantische sprinkhanen van zo’n 10 cm lang gezien! Ik werd er zowat door aangevallen toen ik in het donker terug wilde lopen.
De groep is misschien van plan in juni een weekje te gaan rondreizen en daar ga ik me zeer waarschijnlijk bij aansluiten. Natuurlijk eerst even zien hoe het werk hier verloopt, maar het lijkt me heerlijk om zo veel mogelijk te kunnen zien van Madagascar!

Met mijn gezondheid gaat het redelijk goed, het lastigste is nog op het eten aanpassen. 3 x per dag een grote maaltijd met rijst, bonen, salade (gelukkig). En als avond eten heb ik al gekookte aardappels gehad! Soms bakken ze ook nog een eitje erbij omdat ik geen vlees eet. Maar meestal krijg ik gewoon meer bonen dan de rest ipv vlees. Maar het maakt me allemaal niet zoveel uit, het is best lekker. Ik ben helaas wel verkouden, ja dat kan blijkbaar goed in de tropen.. Waarschijnlijk door de koude nachtrit in het busje met openramen. Het kan hier snachts echt behoorlijk koud zijn! Er zijn verhalen dat het wel eens vriest.
Over verhalen gesproken, de legendes gaan dat hier mini mensjes rondlopen (een soort oempaloempa’s) die de mensen beschermen tegen boze dingen. Zoals de benedes die hier uds blijkbaar snachts ronddwalen en overvallen plegen. Dat was dus de reden waarom de busjes snachts in colone reden met zo’n 5 tegelijk. En dat was ook de reden waardoor ik (nu achteraf pas) werd afgeraden snachts te reizen. Heb ik dat gelijk ook weer meegemaakt en geleerd voor de volgende keer!

Voor de rest begin ik een beetje uitslag te krijgen op mijn schouders en armen, maar dat blijkt door de malaria tabletten te komen, dus daar maak ik me geen zorgen om.
Ranomafana betekent hot water en doet zijn naam eer aan de hot springs die hier in de buurt liggen. Het is idee is dan ook deze morgen te bezoeken. Helaas word er aangeraden dit alleen op woensdag te doen want dan worden ze schoongemaakt. Je schijnt nogal uitslag te krijgen als je er ingaat door alle locale bewoners die er in zwemmen.. Mij maak je er niet echt bang mee, word je hard van. Maar we zien wel of we gaan morgen.
Ik heb voor de rest nog niet veel rondgelopen hier, ik merk dat ik een beetje zwak op mn benen sta door het aanpassen. Maar misschien, als ik morgenochtend dan eindelijk eens optijd eruit ben ga ik even rondwandelen.
Het is heerlijk om smiddags op een van de balkonnetjes te zitten in de laatste zonnestralen, voor de zon achter de heuvels zakt. Dan is het best lekke warm, het waait alleen wel stevig. Het idee was om nog in de waterval te gaan zwemmen vandaag, maar dat zijn we uiteindelijk niet gaan doen helaas. Misschien een volgende keer.
Nou om jullie niet te veel te belasten met al mijn verhalen zal ik denk ik vrijdagavond er weer wat op zetten, nadat ik met Eileen (begeleidster) heb gepraat over mijn onderzoek. Ik hoop dat dan alles een beetje duidelijk word voor de komende weken.
Heel veel liefs, Marloes

  • 08 Mei 2013 - 18:21

    Je Zusje:

    Leuk al weer een verhaal :) zo blijf ik een beetje op de hoogte!
    Betekent het nu dat jij ook met een externe student moet samenwerken?
    Succes met alles!
    Knuffel xxxx

  • 09 Mei 2013 - 12:02

    Wilma:

    Hoi Marloes.
    Fijn dat je na een heeeeeeele lange reis goed bent aangekomen. Maar goed dat je niet alles van tevoren weet.
    Ik kan mij voorstellen dat het ook wel fijn is als je ineens Nederlands kunt praten met mensen daar. Slaap nog even goed bij, zodat je dadelijk lekker aan de slag kunt gaan. Maar geniet ook zeker van de mooie omgeving! Nu ben je daar, straks als je weer in Nederland bent kan het niet meer.
    Succes met alles!

  • 10 Mei 2013 - 13:49

    Papa En Mama:

    Hé Loesje,we zijn net terug uit Luxemburg en meteen je verhalen aan het lezen. En je mail natuurlijk. Wat waren we blij en opgelucht toen we dinsdagavond van Renée hoorden dat je veilig was aangekomen. Wonderlijke reis! Hopen op meer mails en verhalen! Heel veel liefs,groet Orion! Papa en Mama.

  • 12 Mei 2013 - 21:35

    Els En Gertjan:

    We hebben de afgelopen paar dagen op een boerencamping gestaan zonder wifi, vandaar dat we nu pas je verhalen kunnen lezen. Het leest weer als een trein. Als we het zo lezen lijkt alles heel goed. Nog even settlen en je kunt weer vollop meedraaien. Leuk van die Nederlanders. Het was vast een beetje thuis komen. Afgelopen weekend hoorden we op de radio dat er een sprinkhanenplaag heerst. Merk jij daar veel van? Met andere woorden, wordt alles opgevreten? Lijkt ons eng om te zien. we gaan gauw verder met het lezen van je volgende verslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Actief sinds 27 Dec. 2011
Verslag gelezen: 671
Totaal aantal bezoekers 44333

Voorgaande reizen:

04 Mei 2013 - 07 Augustus 2013

Final thesis research in Madagaskar!

07 Februari 2012 - 01 Augustus 2012

My internship in Costa Rica

Landen bezocht: