Vakantie in the Bull's mouth! - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Marloes Fröling - WaarBenJij.nu Vakantie in the Bull's mouth! - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Marloes Fröling - WaarBenJij.nu

Vakantie in the Bull's mouth!

Door: marloesfroling

Blijf op de hoogte en volg Marloes

30 April 2012 | Panama, Bocas del Toro

Dag mensen,
Ik wilde toch even snel een berichtje posten om te laten weten dat Jorn en ik veilig zijn aangekomen in Bocas del Toro, oftewel Bull's mouth, oftewel mond van de stier.. Beetje rare naam voor een stad maar volgens mij komt het omdat het voor een soort inham in het land ligt, waardoor het zee water nogal rond kan razen.

De reis was erg lang gisteren maar super interessant. We vertrokken om 7 uur in de ochtend uit ons hostel in San Jose om eerst even een ontbijtje te scoren. Daarna bracht een taxi ons naar het hotel waar de bus zou vertrekken. Daar aangekomen gingen we natuurlijk opzoek naar een plek om bus tickets te kopen. Nou blijkt dat niet iets gewoons te zijn hier. We hebben ongeveer een uur in de buurt rondgelopen en mensen gevraagt. En steeds werden we een andere kant opgestuurd.

Uiteindelijk zijn we maar weer terug naar de bus stop gegaan en daar stonden inmiddels al een aantal mensen te wachten. Van iemand hoorde we dat je de tickets in de bus kon kopen. Dus wij hoopten natuurlijk dat er niet veel mensen zouden zijn. Om half 9 kwam de bus aanrijden en stapten we in. We hadden nu al een medelotgenoot ontmoet, Jimmy uit Californie, die zelf erg blij was dat hij ons als reisgenoten heeft ontmoet. Om 9 uur vertrok de bus richtig Changuinola in Panama. De reis duurde zo'n 6 uur met een pauze tussendoor om 12 uur. Al was het landschap heel interessant om te bekijken ben ik uiteindelijk toch in slaap gevallen en werd ik wakker toen we aan de caribische kust van Costa rica waren. Dat was de eerste keer dat ik de zee zag in al die maanden! Echt zo'n tropische strandvakantie gevoel met palmbomen en uitgestrekte stranden.

Vlak voor de grens moesten we een visum formulier invullen en dat is best lastig als de bus ondertussen doorrijd. Bij de grens moesten we uitstappen om een stempel te halen en daarna lopend de brug oversteken. Aan de overkant moesten we een retour bus ticket kopen om te bewijzen dat we ook Panama weer gingen verlaten. Toen kregen we nog een stempel en een Tax stickertje. Gelukkig was er een man om ons door dit hele proces heen te loodsen. Hij regelde een shuttle busje voor ons, zodat we optijd bij de havenplaats aanzouden komen. De laatste boot naar Bocas zou namelijk om 6 uur vertrekken en het was al bijna 4 uur omdat het in Panama een uur later is. Dat was voor mij eventjes moeilijk om te bevatten omdat we een uurtje dichterbij Nederland zitten. Maar uiteindelijk ben ik eruit gekomen. Met Jimmy en Jorn, 3 ierse jongens en nog een stelletje in een shuttle busje gepropt kregen we de wildste rit van ons leven! De chauffeur nam het erg serieus om ons optijd te laten arriveren en we vlogen bijna letterlijk door de laaglanden van Panama! Binnen een uur waren we gearriveerd en daar kochten we een boottaxi ticket naar Bocas. Dit was weer een wilde rit, voor mij de eerste keer met een speedboot uberhaupt. Ik heb er erg van genoten, tot het moment dat we ontdekten dat er een scheur aan de zijkant van de boot zat die bij elke klap op het water een beetje open ging! Ik had liever gehad dat ik het niet had ontdekt want nu controleerde ik dit natuurlijk om de haverklap! Ik had al een noodplan opgesteld als de boot in tweeen zou brekene haha. Maar dat is niet gebeurd, om kwart voor 6 waren we op het eiland.

Helaas hebben we meer dan een uur op Drew gewacht, die ons zou ophalen. Daarna zijn we lopend door het stadje gegaan en uiteindelijk bij een leuk hostel een nacht geboekt. Het is wel een beetje een feesthostel dus vandaag kijken we of we nog ergens anders heen willen. Internet is er wel en dat is fijn. Ik checkte dus gelijk mijn email en toen zag ik dat Drew had gemaild. Hij had 1.5 uur staan wachten op ons! Ik vertelde hem gelijk waar we zaten en letterlijk binnen een minuut stond hij voor mn neus. Hij blijkt hiervlak bij te wonen. Het bleek dat er meerdere aanmeringsplaatsen voor de boot zijn, waar wij niets van wisten en hij ook niet. Maar het is dus allemaal goed gekomen. Drew nodigden ons 3en uit om bij hem te komen eten, ze hadden een afscheids etentje omdat 2 van zijn huisgenoten vertrekken vandaag.

Uiteindelijk was het een hele gezellige avond, ik heb zelfs met Betty, een wel 4 talig sprekend meisje van 2 gecommuniceerd. Dat ging voornamelijk door middel van een autootje en een hoop broem broem geluiden. Maar ze vond het geweldig en ik ook. Vanacht heerlijk geslapen in een kamer met airconditioning! Dat is ook wel nodig want het is nog geen 9 uur en ik zweet me nu al kapot. Zal behoorijk aan dit weer moeten wennen en het roept zeker vakantieherinneringen uit het warme kroatie op!

Nou ik denk dat ik Jorn maar eens ga wekken, die sliep net nog. Ik zelf was dit keer om half 8 wakker! Heb dus uit kunnen slapen haha. We gaan vandaag een beetje de stad verkennen hier en langs de Dutch Pirate, een duik school waar we waarschijnlijk morgen met onze duik cursus beginnen! Ik hou jullie op de hoogte, lieve groetjes uit Panama!

  • 30 April 2012 - 14:11

    Marleen:

    Gaaaaaaaaaaaf!

  • 30 April 2012 - 14:31

    Papa:

    Wat een belevenis echt iets voor een overtollige middag, had je geen ducktape bij je. Veel liefs Papa

  • 30 April 2012 - 14:44

    Mama:

    Fijn al zo snel een verslag te lezen uit Panama. Wat een avontuur weer. Morgen duiken,spannend,wat zal dat een belevenis voor je zijn. Geniet ervan lieve schat,groet aan Jorn,xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxmama

  • 30 April 2012 - 15:24

    Papa:

    Bocas del torres is de stamplaats van een heleboel kleurvarianetn van Oophagus pumilio, succes

  • 30 April 2012 - 17:36

    Linda:

    Amazing journey. klein vraagje: moet je eigenlijk ook dingen voor school doen ;) ?

    Succes met je duiklessen !!!

    enjoy

  • 30 April 2012 - 17:45

    Leonie Wassink:

    Hee loes! Ik vind het super leuk om al je verhalen en avonturen te lezen. Volgens mij heb je het wel naar je zin :)
    Ik ben echt jaloers op je dat je in panama bent! Volgens mij is het echt super mooi daar :) maar geniet er nog van! En blijf maar verhalen schrijven :)
    Liefs

  • 30 April 2012 - 18:39

    Papa:

    Het moet natuurlijk Bocas del Toro zijn en kleurvarianten en in plaats van stamplaats, standplaats maar verder gaat alles wel goed met me, knuffel.

  • 30 April 2012 - 20:50

    Marloes Fröling:

    hihi wat een leuke reacties weer :) dankjullie wel! Ik ben net terug van het strand en ontzettend verbrand ben ik bang! Maar ja dat krijg je als je bijna op de evenaar zit he..
    @linda: het onderzoek wat ik in costa rica uitvoer bij cloudbridge nature reserve is voor school :) het is een onderzoek naar verschillende methodes om onkruid te onderdrukken voor nieuwe plantages. Erg interessant! Ik moet er zelfs 3 rapporten over schrijven.. :p
    En het is nu officieel; morgen begint onze eerste duikles! Blub blub

  • 01 Mei 2012 - 07:46

    Jantine:

    Veel plezier met duiklessen!! :)

  • 01 Mei 2012 - 07:55

    Nel Riemers:

    Ja, ik kan alleen maar in herhaling vallen:
    gaaaaaaaaaaf!! En dan ook nog duiklessen!
    Wat zal je veel meemaken. Geniet ervan zoveel je kan!

  • 01 Mei 2012 - 08:33

    Qiwi:

    Hey mop,
    Leuk om meteen weer van je te horen! Ik moest lachen toen ik het las van die scheur in de boot :p Ben wel een beetje jaloers dat jij wel al kan beginnen met duiklessen... kuskus

  • 01 Mei 2012 - 12:06

    Wilma:

    Hoi Marloes,
    Wat gaat de tijd snel zeg. Je bent al weer 3 maanden ver weg van hier. En wat heb je allemaal al gezien, gedaan of meegemaakt in die tijd. Heeeeeel veeeel. Super hoor. En dan te bedenken dat het werken daar wel op vakantie lijkt. ;) Hoewel het wel een beetje conditie vraagt begrijp ik uit de verhalen. Geniet van Panama. We zullen vast wel weer snel verhalen horen. Misschien wel foto's zien van het land en misschien ook wel van onder water. Wauw, dat zal vast erg mooi zijn. Groetjes!

  • 05 Mei 2012 - 09:26

    Je Zusje:

    waaat een 4 talig meisje van 2! wowie. super schattig met dat broem broem hihi <3

  • 08 Mei 2012 - 17:52

    Els En Gertjan.:

    kijk, wij gaan gewoon een reisje langs de rijn en de moezel in Duitsland maken van een week. Gewoon lekker truttig. Jij eet buiten de deur, slaapt in hostels, loopt een beetje te feesten, gaat straks nog leren duiken ook. Waar stopt dit? Doe het eens even rustiig aan. Zelfs het lezen van je verslagen begint vermoeiend te worden. Wel leuk trouwens. Dus ga dan ook maar weer door......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Bocas del Toro

Marloes

Actief sinds 27 Dec. 2011
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 44266

Voorgaande reizen:

04 Mei 2013 - 07 Augustus 2013

Final thesis research in Madagaskar!

07 Februari 2012 - 01 Augustus 2012

My internship in Costa Rica

Landen bezocht: