Fish are friends, not food! - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Marloes Fröling - WaarBenJij.nu Fish are friends, not food! - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Marloes Fröling - WaarBenJij.nu

Fish are friends, not food!

Door: marloesfroling

Blijf op de hoogte en volg Marloes

04 Mei 2012 | Panama, Bocas del Toro

Hoihoi,
Daar ben ik alweer! Onze duikcursus is net afgelopen en we hebben ons certificaat gekregen! Dus nu ben ik een officiele open water duiker!
Maandag hebben we niet veel gedaan. Een beetje de stad verkend en uiteindelijk de hele middag op het strand geweest waar we gigantisch verbrand zijn natuurlijk. S avonds heb ik de 2 filmmakers die ik in costa rica leerde kennen bij cloudbridge weer gezien. Dus met een groep van 5 zijn we wat gaan eten en drinken. Daarna nog even bij Drew langsgeweest wat erg gezellig was.
Dinsdagochtend begon onze duikcursus. We begonnen met een hele ochtend theorie. We hadden gelukkig al een beetje voorbereid, maar moesten ook nog 2 hoofdstukken van een film kijken. Daarna kregen we uitgelegt hoe alle apperatuur werkte en hoe je je duik uitrusting in elkaar zet en gebruikt.

Na de lunch gingen we met een boot naar de eerste plek. De spanning bij mij steeg en toen we volledig met uitrusting ons achter over in het water moesten laten vallen vond ik het toch wel beetje eng hoor. Maar het cliche dat zodra je in het water bent alles van je afvalt is zeker waar hier. Je voelt je alsof je in de film finding Nemo bent terecht gekomen.
Vol goeie moed begonnen we aan onze eerste onderwater oefeningen. Het was de bedoeling dat we bijvoorbeeld leerden hoe je elkaar kunt helpen onderwater, wat je moet doen als je zelf in de proberen komt en hoe je het beste met je uitrusting kon omgaat in het water. Ook het klaren was erg belangrijk om te leren. Daarna gingen een stuk duiken waarbij we onze instructeur volgden. Dat was fantastisch. Het is zo rustig en kalm onderwater. En je ziet zoveel kleuren en vissen om je heen dat je bijna vergeet te ademen. En dat is niet de bedoeling! We hebben ook een kleine haai gezien!! We bleven ongeveer een uur onder en begonnen toen aan de tocht omhoog. Nadat onze uitrusting weer in de boot lag, moesten we onze zwem vaardigheden even laten zien door 10 rondjes om de boot te zwemmen. Dat was vooral leuk voor de instructeurs natuurlijk. Daarna gingen we naar een andere plek voor onze 2de duik. Deze verliep ongeveer het zelfde en ik was al gelijk gewend aan alles zodra ik in het water lag.
Die avond waren we wel erg moe. We zijn met Drew een hapje gaan eten, daarna nog even naar het centrum gegaan waar een baseball wedstrijd van bocas te zien was op een scherm, dus de hele stad was uitgelopen om het te zien. Maar uiteindelijk redelijk optijd gaan slapen.

Gisteren zouden we eerst in de morgen gaan duiken maar ik denk door weeromstandigheden wilde ze het toch simddags doen. Daar was ik uiteindelijk erg blij over want de theorie die we dus nu in de ochtend deden was nog best veel en had ik echt smiddags niet meer kunnen doen na het duiken. Na een lange lunch pauze gingen we rond 2 uur weer met de boot weg. Deze keer oefenden we noodsituaties waaronder wat er gebeurd als je zonder lucht komt te zitten. En je duikbril af en op doen onder water etc. Niet alle oefeningen waren leuk om te doen, maar wel leerzaam. Dat merkte ik al gelijk toen we op de bodem waren en ik moeite had met mijn duikbril. En toen knapte die oppeens, dat was even schrikken maar ik heb het allemaal goed afgehandeld. Daarna gingen we weer lekker vrij duiken. En zo ook de tweede duik.
Savonds even wat gegeten en toen al om 8 uur naar bed gegaan want je lichaam is helemaal uitgeput na zo'n dag.

Vandaag was erg leuk, we hadden geen theorie meer en begonnen dus gelijk met twee fun duiken. Deze waren een stuk dieper dan de vorige keer en de laatste plek was erg mooi. Ik kon deze keer al veel meer vissen herkennen, maar nog steeds is het moeilijk om ze te herinneren als je weer boven bent. We hebben van de afgelopen dagen een logboek bijgehouden met alle gegevens, zoals plek, tijd, diepte, wat we hebben gezien etc. Dit dient als een soort cv als je ergens anders weer wilt gaan duiken.
We zijn smiddags met onze instructeur wat gaan eten bij een lokaal tentje, wat erg lekker was en daarna begon ons examen! Eerst nog wat oefen vragen maken en daarna kregen we 50 meerkeuze vragen en we mochten ook overleggen, dus zo moeilijk was het niet.
En nu zijn we dus geslaagd! We hebben een tijdelijk certificaat, het orgineel word naar huis toegestuurd. We kregen ook ons logboek mee en een nieuw instructieboek.

Mijn hoofd zit vol met informatie nu, maar het maakt het duiken allemaal een stuk makkelijker en logischer. Ik vind het fantastisch daar beneden. Je voelt je zo vrij en je zweeft langs mooie plaatsen. Ik was vooral verrast door het aantal kleuren wat je nog steeds kan zien en het aantal dieren. Ze zeggen dat je in 10 minuten in het water meer dieren ziet dan in 10 uur in het bos en dat geloof ik helemaal. Chakon onze instructeur is een super aardige, humoristische man en we hebben veel van hem geleerd.
Nu hebben we nog 2 relaxte dagen over om wat meer naar het strand te gaan of de andere eiland te verkennen. Ook willen we nog steeds de werkplaats van Drew bij de schildpadden bezichtigen.
Zo dat was mijn verhaal weer voor zover. Ik heb er echt van genoten en ben zo blij dat ik deze kans heb genomen om dit te doen. Ik hoop zeker in de toekomst nog vaker te gaan duiken als het kan. Helaas is mijn zeemeerminnen avontuur voor nu even afgelopen, maar ik weet zeker dat ik me steeds meer geroepen voel door de zee!
Veel blubs, Marloes

  • 03 Mei 2012 - 22:39

    Ayla:

    Dat duiken klinkt als een super toffe ervaring! Ben benieuwd wat je in de buurt van Nederland allemaal kunt zien, of de kleuren dan nog net zo helder zijn! Geniet van je vissen!

  • 04 Mei 2012 - 07:29

    Nel Riemers:

    Wat vreselijk leuk dat je zo genoten hebt onder water. Weer een heel andere ervaring! Ik ben ook nieuwsgierig naar je verslag bij die schildpadden. Geniet nog even in Panama, het is toch weer heel anders dan op je berg!

  • 04 Mei 2012 - 11:19

    Nils:

    Leuk Marloes!

  • 04 Mei 2012 - 14:38

    Papa:

    Blijf beseffen dat je tropical forestry doet en niet diving. Ik ben erg jaloers,grom je vader.

  • 05 Mei 2012 - 08:14

    Wilma:

    Super Marloes! Weer een nieuwe ervaring erbij. Dat ga je later thuis ook vast nog wel eens vaker doen.
    Verbranden zei je... je bent toch steeds al in de zon? Maar natuurlijk niet zon met water...
    Geniet weer verder!

  • 05 Mei 2012 - 09:33

    Je Zusje:

    hee lieve zus, vraagje :), word je duikers sertificaat naar vorden opgestuurd of naar costa rica?? :) echt heel erg gaaf! duiken wil ik echt nog een keer samen met jou doen! lijkt me zo gaaaaaaf! doe de groetjes aan de schildpadden :) dikke knuffel <3

  • 08 Mei 2012 - 18:00

    Els En Gertjan:

    jemig, wat moet dat geweldig zijn, daar onder die waterlijn. Je vertelt het trouwens op zo'n manier dat wij denken dat wij nu ook kunnen duiken,.... of zou dat toch nog niet helemaal lukken? Nou ja, we waren er bij. Alleen niet nat geworden.
    Tot het volgende verhaal.

  • 09 Mei 2012 - 07:59

    Steven:

    Nice da het hebt gehaald!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Bocas del Toro

Marloes

Actief sinds 27 Dec. 2011
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 44302

Voorgaande reizen:

04 Mei 2013 - 07 Augustus 2013

Final thesis research in Madagaskar!

07 Februari 2012 - 01 Augustus 2012

My internship in Costa Rica

Landen bezocht: