Quetzal, Internet en op weg naar Panama! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Marloes Fröling - WaarBenJij.nu Quetzal, Internet en op weg naar Panama! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Marloes Fröling - WaarBenJij.nu

Quetzal, Internet en op weg naar Panama!

Door: marloesfroling

Blijf op de hoogte en volg Marloes

29 April 2012 | Costa Rica, San José

Lieve mensen,
Zo dat is een hele tijd geleden! Ik wi toch even laten weten dat ik nog leef hier. Sinds vorige week zaterdag was er geen internet meer bij ons omdat het onweer had ingeslagen.. Maar nu zit in in San Jose in mijn vaste hostel onderhand omdat ik op weg naar Panama ben! Er is dus weer een hoop gebeurd in een korte tijd, dus laat ik snel beginnen bij het begin.

Mijn laatste bericht was op 12 april zag ik, vlak voor het weekend. De vrijdagochtend stond Tom oppeens in het huis met een heel plan. Samen zijn we die ochtend de berg op gegaan om te bespreken wat er nu allemaal moet gaan gebeuren in mijn studiegebied. Nou dat was dus een hele boel. Het was handig als ik een schema zou opstellen voor de werkers met het aantal uren opgeschreven, zodat we aand het eind wten welke activiteit het meeste tijd heeft gekost. Hij wilde ook dat ik in de buurt rond zou gaan vragen of mensen karton willen verzamelen voor ons. Dat vond ik wat minder omdat het dus in het spaans moet hier. Maar zo gezegd zo gedaan. Die avond ben ik met Tom (vrijwilliger) naar beneden gelopen om wat te gaan drinken met Laura en Jeff in het cafe. Laura zou me daarvoor helpen met mijn spaans als ik naar het supermarktje zou gaan om om karton te vragen. Gelukkig stond de dochter achter de balie en die kan gewoon engels. Dus dat was geregeld. Ook hotel de Uran verzameld nu karton voor ons.

Nou zaterdagmorgen hebben Laura, Jeff en ik de wandeling naar Vulture rock gemaakt. Met wat extra kilometertjes omdat we niet zeker wisten of we wel de goede afslag hadden gepakt. Dus na 2 keer te zijn omgedraaid waren we eindelijk op de goede weg. We moesten bijna aan het eind wel wat grote bomen omzeilen die met zn alle over het pad lagen. Dit was een hele klimtocht en na ook wat boze bijen te zijn tegengekomen, die Laura moesten hebben helaas, kwamen we eindelijk bij de rock aan. En geen gieren te zien natuurlijk.. Maar het was een interessante wandeling.

Die avond kwam Drew aan. Het was leuk om hem weer terug te zien en we zijn met zn allen wat bij de Uran gaan eten.
Zondagmorgen om half 6 stond hij oppeens voor mijn deur omdat ik hem blijkbaar had verteld dat ik mee ging op zijn birdwatch.. Nou uiteindelijk ben ik daar toch heel blij mee geweest want eindelijk, na 2,5 maand heb ik dan toch de Quetzal vogels gezien!! Rond 7 uur stonden we op een helling en toen we ons omdraaiden vloog daar opeens een Quetzal in de lucht! Deze landde in een booom niet ver bij ons vandaag en toen ik het beestje dan als bewijs op de foto had gezet, zagen we een andere veel dichterbij weg vliegen! Deze hadden we dus helemaal niet opgemerkt. Toen we deze vogel volgden vonden we er zelfs nog 1! Dat was het toppunt! 2,5 maand geen Quetzal gezien en dan 3 tegelijk.. Maar je hoort mij niet klagen hoor :)
Die middag met mn ouders in luxemburg geskypt en met renee en voor de rest had ik al mijn computerwerk al af dus het was een rustig middagje. En toen een gezellig avondje gekaart met Drew en de reis naar Panama besproken.

Op maandagochtend heb ik hard gewerkt op de plots met de werkers. De plots zijn nu klaar om voorbereid te worden. Dat wil zeggen veel karton verzamelen en plastic over ze uitspreiden.
Het regent nu bijna elke middag dus dan is het tijd voor computerwerk en een heerlijk middagdutje! Helaas word je soms nog wel eens wakker geschud door verschrikkelijke donderslagen waar de grond van trilt.
Nou donderdag zijn we weer naar san Isidro geweest. Dit keer was het de bedoeling dat ik daar ook aan supermarkt zou vragen of ze karton voor ons hebben. Na veel uitstel heb ik mezelf dan uiteindelijk richting de supermarkt weten te krijgen en daar in mijn beste spaans gevraagt of er iemand engels kon spreken :p Dat was gelukkig het geval en na 5 minuten stond ik alweer buiten met de informatie dat we elke donderdag zoveel karton kunnen ophalen als we willen! En om de dag helemaal goed te maken was ook nog mijn pakketje van papa en mama aangekomen! Met daarin een nieuwe stroom omvormer, een lekkere zak dropjes (die natuurlijk snel leeg was) en een heel lief kaartje met foto.

De stroomomvormer werkte trouwens niet optimaal, maar dat probleem is inmiddels opgelost. Het blijkt aan de stroom in het huis te liggen, want mijn laptop laadt prima op beneden in het cafe of bij Tom's huis. En nu we het er toch over hebben. Op dit moment laadt mijn laptop gewoon op in het hostel zonder de converter!! Dus ik had dat zware ding helemaal niet mee hoeven te slepen.. Rare wereld hier met stroom.
Maar goed om verder te gaan, Vrijdagochtend heb ik met Victor alleen op de berg gewerkt. Dit was wat lastig omdat hij geen woord engels spreekt maar het helpt als je veel met je handen en voeten gebaard. Uiteindelijk zijn we toch erg productief bezig geweest met plastic. Dei middag zijn we naar Cafe Bambu gegaan omdat ze beneden in het dorp een voetbalwedstrijd hielden en we konden helpen met het eten maken enzow. Nou veel werk was het niet, uiteindelijk zaten we zelf langs de lijn te kijken en te eten, dus dat was wel gezellig haha. Ik merk ontzettend hoe veel mensen je hier leert kennen als je er een tijdje bent, dat maakt het heel gezellig.

Zaterdagochtend dit keer met Laura en Jeff de rondwandeling in cloudbridge noord gemaakt. Het was een mooie tocht en het was leuk omdat we over een smalle boomstam de rivier moesten oversteken. Dit wilde we doen voor het regenseizoen omdat anders het water dan te hoog staat. We waren wel erg warm geworden van het wandelen en daarom besloten we dan maar om de rivier in te duiken toen we terug waren. Dit was heerlijk verfrissend!
En toen was er oppeens onweer en geen internet meer.. Dat waren een paar heerlijke rustige, communicatieloze dagen. Maar maakte me toch wel een beetje zorgen omdat ik nog het een en ander moest regelen voor de panama reis.

Zondag de hele dag zowat bij cafe Bambu geweest want daar hadden ze een farmers markt georganiseerd. En het verliep best goed! Vanaf nu is er elke zondagmorgen markt.
Nou die maandag en dinsdag hard gewerkt op de plots en meegeholpen karton en plastic de berg op sjouwen. Dus daar sjokte ik met een pakket van ongeveer 10 op mijn nek achter de rest aan naar boven. En ik hield het nog aardig vol ook!
Maandagavond zijn er ook twee nieuwe interns gearriveerd, Holly uit de states en Ken uit ierland. Ze blijven 10 weken dus weer gezelschap voor de komende tijd!
Woensdag was een rustige dag en donderdag gezellig met Holly in San Isidro rondgelopen om onze boodschappen te doen. Ik had ook mijn laptop meegenomen om mijn emails te kunnen checken in een cafe. En dat waren er een heleboek! Heb ook even met thuis kunnen skypen om te laten weten dat alles in orde was en met Jorn en Drew afspraken gemaakt voor de panama trip. En natuurlijk het hostel geboekt. Het is nu onze wekelijkse missie geworden om zoveel mogelijk karton in een keer in en op de auto te vervoeren. Helaas ging de auto stuk deze keer dus het werd een lange dag. Maar we waren precies voor het donker terug!

Nou gisterochtend nog een laatste ochtend zwaar werk verricht op de plots en daarna mijn tas ingepakt. Savonds met Holly naar beneden geweest om te te gaan drinken. We hebben nu weer een aardig groepje gekregen en het is erg gezellig!
Zo en dan nu aangekomen bij vandaag. Uiteindelijk de bus om 11.30 gepakt vanuit san Gerardo en ik was vanmiddag om 5 uur bij het hostel. Jorn was al binnen. Na een tijdje gekletst te hebben en internet te hebben geprobeerd ( wat natuurlijk niet gelijk werkte.. ) zijn we wat gaan eten in de stad en daar zijn we net van terug. Morgenochtend om 9 uur vertrekt de bus naar panama maar we moeten er eerder zijn om tickets te bemachtigen. Dus dat word nog spannend. Maar nu ik mijn laptop mee heb is het vast makkelijker om jullie op de hoogte te houden.
Dit is een heel verhaal geworden, maar dat mag ook wel na zo'n tijd! Ik heb voor mijn gevoel heel veel dingen overgeslapen, mijn dagboek verhalen zijn nou niet altijd goed terug te lezen..

Ik kijk uit naar een heerlijk weekje vakantie waarin ik zeer waarschijnlijk een duik cursus ga volgen! De volgende week dat ik schrijf is vanuit panama! Hasta luego! Marloes

  • 29 April 2012 - 07:14

    Mama En Je Zusje :D:

    Weer een leuk verhaal! met veel informatie :) fijn dat je Jorn gevonden hebt! We zijn heel benieuwd hoe het in panama gaat worden!
    Gefeliciteerd met 2.5 jaar! :D
    Hele dikke kus,xxxxxxxxxxxxxxxx

  • 29 April 2012 - 07:39

    Papa:

    Ik snap niet hoe je laptop kan opladen zonder omvormer, heel traag vermoed ik, maar dat zal wel costoricaans zijn. Mooi verhaal, heb je straks je eigen huisje weer terug na Panama? Doe je gozer de groeten, kus.

  • 29 April 2012 - 08:16

    Marleen:

    Hee Mloes,
    Ik begon me al bijna zorgen te maken, maar gelukkig was er vandaag weer een mooi bericht van de andere kant van de wereld. Je maakt wel leuke dingen mee zeg alleen begrijp ik geen snars van al dat karton dat je nodig hebt, haha! Geniet van je vakantie in Panama!
    Dikke knuffel!

  • 29 April 2012 - 12:46

    Marloes Fröling:

    @ Mleen; Je hebt gelijk! Ik heb dat eigenlijk nooit goed uitgelegt! Mijn excuses, voor mij is het allemaal zo gewoon :p Dat karton heb ik nodig voor mijn onderzoek, we spreiden dat uit over de onderzoeksplots om het onkruid laag te houden zodat we straks kunnen gaan planten (in het kort uitgelegt). Het zelfde met plastic, zodat we kunnen vergelijken wat het beste werkt :) sorry voor late uitleg :p
    @ papa; ja ik snap het ook niet, sommige plekken hebben denk ik betere stroomvoorzieningen, maar je hebt gelijk hij laadt wel veel langzamer op, dus ben toch blij dat ik de converter mee heb :)
    @ mama en zusje; dankjewel! ik heb net met mijn schatje geskypt, was heel fijn om elkaar na lange tijd weer eventjes te kunnen zien en spreken :)

  • 30 April 2012 - 05:24

    Quirijn Coolen:

    Hier een berichtje van dat schatje :p
    Leuk om het verhaal wat ik gister gehoord heb nog eens goed na te lezen, dan zie je het weer van de andere kant, haha. Heel veel plezier met jorn in Panama!

  • 08 Mei 2012 - 17:54

    Els En Gertjan.:

    zijn we even een weekje weg, loopt onze mailbox vol met verhalen van ene amrloes fröling. Nou, aan het leeswerk dan maar weer. Heerlijk, dat wel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San José

Marloes

Actief sinds 27 Dec. 2011
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 44290

Voorgaande reizen:

04 Mei 2013 - 07 Augustus 2013

Final thesis research in Madagaskar!

07 Februari 2012 - 01 Augustus 2012

My internship in Costa Rica

Landen bezocht: