Paasvakantie; regen en veel touristen! - Reisverslag uit San Gerardo, Costa Rica van Marloes Fröling - WaarBenJij.nu Paasvakantie; regen en veel touristen! - Reisverslag uit San Gerardo, Costa Rica van Marloes Fröling - WaarBenJij.nu

Paasvakantie; regen en veel touristen!

Door: marloesfroling

Blijf op de hoogte en volg Marloes

12 April 2012 | Costa Rica, San Gerardo

Hey daar,
Ik zat even mijn vorige verhaal te bekijken en toen ontdekte ik dat dat alweer meer dan een week geleden is! De tijd is hier echt snel gegaan zeg.
Ik moet weer eventjes in mijn geheugen graven wat ik allemaal weer heb gedaan afgelopen week.

Oja vorige week ben ik met de bus dit keer naar San Isidro geweest want het was weer nodig om wat geld te gaan pinnen. Zoals de meeste nu al weten gaat het hier en op andere plekken in de wereld nou niet precies om tijd enzo. Dus ik zat braaf om 11 uur op het bankje beneden te wachten tot de bus van 11.30 zou vertrekken. Ik had uitgerekent dat ik er dan kwart voor 1 zou zijn. Dit zou me een uur en een kwartier geven voor wat boodschapjes en geld pinnen en dan weer met de bus terug te moeten. Jeff, de engelse leraar hier, vergezelde mij op mijn reis. Nadat 10 minuten na vertrektijd de buschauffeur eens rustig aan kwam lopen liepen we natuurlijk vertraging op, waardoor het een erg klein uurtje werd in de stad. Maar geen probleem voor mij. Bij elkaar zaten we dus 3 uur in de bus voor een uurtje in de stad, dus het is niet mijn favoriete manier van reizen :p

Er kwam ook nog eens bij dat het vorige week hier paasvakantie was en dat dan geheel costa rica op vakantie in eigen land gaat. Dat betekende dus ook dat er heel veel touristen rondliepen in cloudbridge. Op vrijdag zijn er wel 30 geteld op de zelfde route! Ik heb in de meeste gevallen me goed weten te verschuilen, maar een enkeling was natuurlijk weer op zoek naar een toilet :p Ik heb heel wat gezichten gezien in die paar dagen! Nou komt er ook nog bij dat de mensen hier totaal geen terretoriumgevoel hebben, dus als ze een hekje zien waar de tuin begint van iemand die daar woont (ik dus op dit moment) dan vinden ze het totaal geen probleem om daar gewoon op onderzoek uit te gaan. Nou vind ik dit niet zo heel erg, ik kan er wel aan wennen, maar als dit nou net gebeurd als je op de wc zit is het wat anders! En dan moet ik er even bijzeggen dat onze badkamer nogal ehm.. open is. Geen gordijnen, of boompjes ervoor. Dat werd dus heel snel bukken achter de wastafel!

Voor de rest heb ik er een gewoonte van gemaakt elke ochtend als ik niet buiten werk een wandeling langs de watervallen hier te maken. Heerlijk om eens lekker je hoofd leeg te maken en te genieten van de natuur hier. Maar voor mij moet het dan natuurlijk weer net een stapje verder. Dus toen ik een aantal nieuwe plekjes langs de rivier had gevonden en ik terug over de rotsen wilde gaan (had dit al vaker gedaan) had ik niet helemaal door dat deze door de vele regenbuien de laatste tijd, nogal glibberig waren geworden en belandde ik dus tot aan mn billen in het water! Het was niet koud gelukkig, ik schrok alleen een beetje van hoe snel het allemaal ging. Helaas bleseerde ik door deze val wel mijn linkerschouder doordat ik me in een reactie opwilde vangen. Afgezien van dat waren verder alleen mijn schoenen nog zeiknat voor de 2 dagen erna :p

Ik was ook van plan vorige week de lange wandeling naar Vuldger rock te maken. Maar op de een of andere manier zag ik het toch niet zo zitten die dag. Voelde me er een beetje vervelend over, want ik wilde graag wat nieuws ontdekken, maar later die dag was ik er toch wel blij om dat ik niet was gegaan. Dit was omdat die zelfde middag Erik (een ex-manager van cloudbridge) me kwam vertelen dat de hangbrug naar Vuldger rock bijna door was en dat de volgende persoon die er over heen gaat de rivier in zou donderen! Je kunt wel nagaan dat ik erg blij was dat ik niet was gegaan. Later die dag is Tom een kijkje gaan nemen en heeft zo goed als het kan een reperatie verricht. Mensen kunnen de brug nu een voor een over en mogen er helaas niet meer op springen :p

Zaterdagavond was in de kerk in het dorpje een paasdienst, dit deden ze op zaterdag omdat de priester zondags al op 5 andere plekken moest zijn. Het was zeer interessant om mee te maken. Het was een katholieke dienst, dus daar heb ik totaal geen ervaring mee. Gelukkig waren er veel mensen om van af te kijken wanneer je wel en niet moet gaan staan en knielen. De kerk ingaan met kaarsen was een mooi gebaar maar van de hele dienst heb ik geen snars gesnapt. Ik verstond natuurlijk wel een paar woorden, maar ander half uur naar afwisselend geneuzel luisteren in een andere taal gaat je op den duur toch wel vervelen. Dus begon ik andere dingen te zoeken die me konden vermaken. En die waren er! Zoals dat alle banken los stonden dus dat je af en toe een hele rij naar voren zag schuiven, omdat de mensen achter hun te hard tegen hun bank duwde! Of dat het een gewoonte is om gewoon tijdens de kerkdienst op te staan en rond te lopen, of naar de wc te gaan. Of dat het kruis van Jesus voor in de kerk scheef hing! Verder vlogen er 2 vogels in de kerk rond die ook erg leuk waren om te bekijken. En ik moest mijn lachen inhouden toen de priester mee zong met het koor, wat hij dus totaal niet kon maar toch hardnekkig in de microfoon bleef zingen en met elk couplet lager inzette. Later bleek dat dit helemaal de priester niet was, want die kon dus blijkbaar toch niet komen op het laatste moment. Maar ondanks dit alles was het best leuk om eens mee te maken en de koekjes achteraf waren erg lekker :)

Op zondagavond waren we door Jenny en Pedro (eigenaren van Cafe Bambu) uitgenodigd om te komen eten. Dit was erg gezellig en lekker! We kregen heerlijke lasangne te eten met veel salades en broodjes. En nog heerlijke door Linda gemaakte cake toe! Ik had een uur later dan ook hevige buikpijn omdat ik veel te veel had gegeten!

De afgelopen dagen heb ik wat computerwerk verricht. Er waren 2 meiden voor 3 dagen hier om vrijwilligers werk te doen. Uiteindelijk was het er eentje die het werk deed, want de ander had zich met een machete in haar hand gesneden! Behoorlijk erg! Het was wel erg leuk om weer even gezelschap te hebben ook al is het maar voor eventjes.

Gisteren ben ik Ellen weer gaan opzoeken in Los Angelos voor spaans. Dit was weer een mooie tocht en erg gezellig. Ik ben er nog even blijven rondhangen en heb een duitser Klaus ontmoet. Later kwam ook Buri, een engels down syndroom meisje, langs waar Ellen vaak mee omgaat. Uiteindelijk spraken we dan ook 4 talen tegelijk, want Klaus kon ook nederlands verstaan en ik een beetje duits en spaans en engels natuurlijk. Op de terugweg vond ik dat ik wel een snackje had verdiend, dus ging ik naar de Uran om iets lekkers te kopen. Ik had alleen een biljet van 1000 colones bij me en die accepteerde ze niet omdat er een gaatje inzat! Ik balen omdat ik niet kon uitleggen in het spaans dat ik er niets van wist en dat ik het als wisselgeld terug had gekregen.. Beetje chagarijnig ben ik het stuk weer naar boven gaan lopen, maar gelukkig was Jeff daar (die komt af en toe hier van het internet gebruik maken) en hij had een rol chocolade koekjes meegenomen! Dat maakte mijn dag weer goed :)

Gisteravond is Tom gearriveerd, een engelse vrijwilliger die hier een week blijft. Maar hij is vandaag Chirripo aan het beklimmen en komt morgen weer terug. Vandeze jongeman was het niet duidelijk wanneer hij nou precies zou komen de afgelopen weken, dus kreeg ik elke dag te horen: nou misschien komt vandaag eindelijk die vrijwilliger. Ik schrok dan ook niet toen hij oppeens voor de deur stond.
Verder komt zaterdag Drew terug voor 2 dagen! Hij had hier nog een tas staan die hij komt ophalen en hij wilde ons weer even zien, dus dat is erg leuk. Kan ik hem gelijk uithoren hoe ik het beste in panama kom over een paar weken (met Jorn! :D )

Nou ben ik bijna aan het eind gekomen hoor. Morgen dacht ik eindelijk weer mijn gebied te kunnen bezoeken omdat we met de werkers plastic naar boven zouden brengen. Maar toen ik dit vroeg vandaag aan Tom wist hij weer nergens van :p
Dus ik ben benieuwd. Ik ben trouwens nog niet zo lang terug uit San Isidro, waar ik weer heerlijk yoghurt heb kunnen inslaan. Toch wel handig als je een lift met de auto kan krijgen!

Zaterdag ga ik met Laura en Jeff dan eindelijk naar Vuldger rock lopen en de rest van het weekend zullen we wel gezellig met Drew optrekken. Ik hoop vanaf maandag weer wat meer duidelijkheid te hebben over wanneer we nou eindelijk gaan planten :p (manana manana)
Nou dat was het weer voor zover! Hopelijk was het een beetje te volgen :) Tot de volgende keer!
Liefs, Marloes

  • 13 April 2012 - 05:54

    Marleen:

    Keer op keer is het weer interessant om te lezen. Als ik jou was zou ik naar een uitgever gaan als je terug bent en er een boek van laten maken, haha! Je zal ook flinke spieren krijgen van al dan wandelen, tjonge! Ik vind het zo knap van je, andere taal, andere cultuur maar dat maakt voor Loes niks uit, jij slaat je er zo doorheen. Succes en veel plezier de komende week (tot het volgende verhaal)! Liefs, Marleen

  • 13 April 2012 - 06:29

    Bernadeth:

    Een gezellig verhaal:) klinkt goed en leuk om te lezen;) een dikke knuffel van mij xxx

  • 13 April 2012 - 06:51

    Papa:

    Het is weer prachtig. Goed om te merken dat je met steeds verschuivende panelen kunt omgaan. Als dit zo blijft gaat je onderzoek straks alleen over wat er spontaan opgroeit ook mooi. Kus, je vader.

  • 13 April 2012 - 07:30

    Gerrit Terpstra:

    Dag Marloes,
    Mooie natuurfoto's! Ik herken de sfeer: als kind heb ik ca. 10 jaar in Indonesië gewoond, ook overweldigende natuur. Succes verder en tot ziens in Vorden!

    Gerrit Terpstra
    (Bruna-op-zaterdag-in-sportkleding-Trouw-met-een-bonnetje...)

  • 13 April 2012 - 07:35

    Els En Gertjan:

    Pasen is hier eieren eten en verstoppen. Doen ze dat daar ook, of hebben ze heel andere gewoontes? Wel een geinige paasmis die je hebt meegemaakt. We begrijpen dat je tijdens de dienst best zelf wel een wandelingetje had kunnen maken. Zou een mens dan toch helderziend kunnen zijn? Jij met je geen goed gevoel hebben over je wandeling en dan horen dat die brug gevaarlijk is. Marloes, blijf je voorgevoelens volgen!!
    We lezen weer of je manana nog aan het werk hebt kunnen gaan.

  • 13 April 2012 - 09:41

    Je Zusje:

    hoe zit het nu met dat geld?? kan je het nou niet meer gebruiken? :( super leuk verhaal :) ik spreek je over 9 en een half uur :) hihi knuffel

  • 13 April 2012 - 14:15

    Mama:

    Heerlijk om weer een verhaal van je te lezen.Je ervaring met de paasdienst hoorden we al maar nu ik het lees is het nog interessanter. Koekjes als beloning.....mis je de cake van AnneWil al?
    Tot straks op skype,kan ik je weer even zien .En....leuk dat Drew komt.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxmama
    O ja,oma vond het geweldig met je te skypen op mijn verjaardag,doen we nog eens!

  • 13 April 2012 - 15:18

    Linda:

    Ik moet elke keer weer lachen als ik lees over wat je allemaal doet. Maar bij die brug had je idd wel geluk gehad :).

    groetjes,

    je buurmeisje

  • 14 April 2012 - 03:46

    Qiwi:

    Hey schatje,
    Leuk om je verhaal weer te lezen, zat er al weer even op te wachten :p
    Het klinkt alsof je helemaal ingeburgerd bent, goed om te horen dat je het manana gebeuren kan doorstaan.
    Tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San Gerardo

Marloes

Actief sinds 27 Dec. 2011
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 44269

Voorgaande reizen:

04 Mei 2013 - 07 Augustus 2013

Final thesis research in Madagaskar!

07 Februari 2012 - 01 Augustus 2012

My internship in Costa Rica

Landen bezocht: