Dierenoppasser Marloes tot u dienst - Reisverslag uit San Gerardo, Costa Rica van Marloes Fröling - WaarBenJij.nu Dierenoppasser Marloes tot u dienst - Reisverslag uit San Gerardo, Costa Rica van Marloes Fröling - WaarBenJij.nu

Dierenoppasser Marloes tot u dienst

Door: marloesfroling

Blijf op de hoogte en volg Marloes

04 April 2012 | Costa Rica, San Gerardo

Dag lieve mensen,
Daar ben ik weer. Ik heb weer een zeer interessant weekje gehad sinds ik terug ben uit San Jose.
Het begon allemaal vorige week dinsdagmiddag toen ik werd gepromoveerd tot dieren oppasser! Yeay! De hond van Tom, de manager, was de nacht ervoor weggelopen en die ochtend nog steeds niet terecht. Maar vlak voordat Adam en zijn zus Eliza vertrokken kwamen de werkers Rose (de hond dus) terugbrengen! Ze hadden haar gevonden op een pad 7 km verderop totaal uitgeput en dorstig. Het arme beest kon niet meer op haar poten staan en storte neer op de veranda, waar ze een uur heeft gelegen en water heeft geslobberd. Daarna is ze door de werkers weer naar haar huis gedragen.

Die middag begon het heftig te regenen en natuurlijk net als ik naar beneden moet lopen voor spaanse les. Ik ging nog even mijn tas halen uit mijn huisje en daar lag Rose op de grond, bevend. Zo'n zielig gezicht! Dus na haar een kom water te hebben gegeven en haar een onder een handdoek te hebben gelegd, moest ik toch echt opweg naar spaans (eerst nog een groep verzopen wandelaars in het huis laten schuilen)
Nou de weg was dus echt weg en was meer een rivier geworden.. Ik was plotseling heel erg blij met al die zwemdiploma's die ik heb gehaald :p beetje overdreven dus maar ik prijs mijn gortex schoenen van de bever erg veel!
Die nacht heb ik Rose maar bij mij laten slapen. Ja kun je het voorstellen, ik, afsoluut geen hondenfan :p

Maar nu wordt het leuker, want de volgende dag moest ik ook het paard voeren, ik, absoluut bang voor paarden haha.
Eerst heb ik sochtend Rose met voer terug naar haar huis gelokt, wat nog een hele klus was omdat het oude beestje niet meer goed kan trappen lopen. Maar het lukte, daar heb ik ook de kat gevoerd en toen heb ik ze helaas moeten opsluiten in het huis omdat ik bang was dat Rose weer zou weglopen. Maar wees niet bang, ik ben elke dag om de 2 uur gaan kijken en ze naar buiten gelaten zodat ze genoeg vrijheid hadden. Voor mij helaas wat minder vrijheid, want het kost je wel hele werkdagen.
Maargoed daarna het paard dus.. Dat was ook een hele opgave. Met het voer liep ik richting Negro (het paard dus). Gelukkig stond hij op flinke afstand van zijn voerbak, dus het ging als volgt: Ik glip met voer onder het prikkeldraad door, ren zowat naar de voerbak, dump het voer en ren hard terug. Voor mijn gevoel net op tijd want Negro had al lang door dat ik voer had. Missie geslaagd haha!

Nou dit hele verhaal met hond, kat en paard herhaalde zich dus op donderdag en vrijdag, alleen donderdag stond Negro mij al op te wachten.. Oei! Maar mijn strategie was dit keer, het voer in de bak voor m neerzetten, langs hem onder het prikkeldraad doorglippen (wat me de kriebels gaf zo dicht naast een paard te zijn), andere voerbak grijpen, terug onder het draad door en dan het voer overkieperen in de goede voerbak! Missie weer geslaagd.

Nou vrijdagmiddag kwamen Tom en Linda weer terug dus was ik vrij van het dierenzitten, wat me wel beetje de keel uit begon te hangen.
Vrijdagavond ben ik naar beneden gegaan om wat te gaan drinken met de anderen, wat een gezellig meidenavondje bleek te worden. En toen helaas in mijn eentje weer helemaal de berg op in het donker. Maar dat is voor mij geen probleem :)
Zaterdag heb ik eindelijk weer gewerkt aan mijn onderzoek. Ik ben, met een bijl, terug de berg opgegaan om nu elk plot te voorzien van paaltjes met plotnummers. Dat was wel eventjes werk maar na een paar uurtjes had ik bijna alles af.

Zondagochtend heb ik 3 verdwaalde reizigers hier geholpen de goede weg naar Chirripo weer te vinden, waar ik nu een expert in ben haha.
Die middag ben ik Ellen (die mij spaans geeft) gaan opzoeken in het buurdorpje Los Angelos, waar ze haar eigen huisje heeft. Dit is werkelijk een paradijsje! Los Angelos is weer heel anders dan San Gerardo maar ook super mooi. Ze woont er afgelegen in een klein huisje op het terein van een echtpaar. Hier heeft ze haar paard, honden en een kat (ja ja weer al die dieren) en een forellenvijver! We hebben uren zitten kletsen over van alles onder het dak van de veranda terwijl de regen neerkletterde. Ik heb zelfs het paard geaaid! Rond kwart voor 5 moest ik toch echt vertrekken want het was nog een lange terugtocht en om 6 uur is het hier dus pikkedonker.
Ik had beter een surfplank kunnen meenemen, want het pad was ondertussen veranderd in een modderstroom. Maar ook dat heb ik allemaal goed overleefd. Ik was precies om 6 uur thuis!

Gisteren (maandag) ben ik weer terug de berg opgegaan naar mijn plots om het werk af te maken. In een half uurtje was ik klaar en heb ook nog een kaart getekend van de posities van de plots. Dus daar ben ik best trots op. Het is leuk om daarboven te werken, maar ik zie steeds zo op tegen die flinke heenreis de berg op :p Maar voorlopig ben ik even klaar met het praktijkwerk, ik kan al wel verder met computerwerk. De volgende stap is nu beslissen welke methode we op welk plot gaan uitvoeren, waar ik Tom's hulp bij nodig heb. Waarschijnlijk gaan we hier volgende week mee beginnen want nu is het paasvakantie, met veel toeristen die hier rondlopen (en dus hulp nodig hebben :p )

Vandaag heb ik weer spaans gehad beneden. Dat was erg hilarisch want op een gegeven moment raakte Ellen aan de praat met een kerel op een motor. Ze stelde mij voor en zei dat ik bij cloudbridge stage liep. Zegt die kerel: aha muy bonita.. Ik veronderstelde dat hij het over cloudbridge had dus zei: Si si, cloudbridge, muy bonita. Begint Ellen te lachen en zegt: nee hij heeft het over jou:p. Oei, ik een rode kop en keihard lachen :p Kan er nog steeds niet aan wennen dat mensen hier gewoon tegen wildvreemden zeggen wat ze vinden van elkaar en zich daar totaal niet voor schamen. Dat zou je in Nederland niet zo snel tegenkomen. Vooral leuk om te merken hoe oudere kerels zich jonger en macho gaan gedragen als je met ze praat :p Ik moet nu alleen leren mn lach wat meer in te houden, zodat ze zich niet beledigd voelen :p

Deze week wil ik gaan wandelen in het noorden van het reservaat, hier ben ik nog niet geweest, dus het is een totaal nieuwe ervaring. Waar ik erg naar uitkijk. En voor de rest moet ik nou toch echt eens mijn was gaan doen.. Helaas stel ik dit klusje zo vaak uit dat ik bijna door mn kleren heen ben nu :p
Verder heb ik weer een flinke to do list voor mezelf gemaakt, nu me er alleen nog aan houden :p
Nou dat was het eigenlijk wel weer.
Het regent hier wel steeds vaker, waardoor je merkt dat het regenseizoen eraankomt. Dat maakt wel dat je je werk wat beter inpland, in de ochtend je buitenwerk doen en smiddags binnenwerk :)
Hasta Luego mensen!

  • 04 April 2012 - 04:59

    Papa:

    Pracht verhaal, ik denk dat veel mensen niet weten wat bonita betekent en ik mis de muizen, ook niet onbelangrijk, het ga je goed mijn bonita.

  • 04 April 2012 - 09:31

    Je Verveelde Zusje:

    Super leuk verhaal :) ben super trots dat je voord de hond en het paard heb gezorgd :) als je een te lang durend congres hebt over de dood is het heerlijk om jou verhalen te lezen Hihi knuffel

  • 04 April 2012 - 09:32

    Nog Steeds Je Zusje:

    Oja goeie van papa wat betekent dat Spaanse woord??? Ik heb wel een idee maar weet het niet zeker hihi

  • 04 April 2012 - 09:49

    Bernadeth:

    Phoee wat een verhaal zeg! Maar super leuk om te horen hoe het met je gaat! En je bent nog steeds het zelfde:P dierenvriendinnetje haha :P!

    Liefs xx Bernadeth

    Kom je nog weer eens op skype :)

  • 04 April 2012 - 10:05

    Els En Gertjan:

    Onze klomp is gebroken! Die kleine, jij dus, trotseert de meest vieze en enge insekten en andere ongediertesoorten en je bent bang voor een paard en je hebt niks met honden. Onze Nederlandse huisdieren! Ben jij wel van Nederlandse afkomst? Is het niet zo dat je eigenlijk naar je thuisland bent weergekeerd en dat wij dat helemaal niet wisten? Haha, je bent een raar kind hoor... Trouwens, die toeristen. Waar komen ze eigenlijk voornamelijk vandaan? En nog een trouwens, welke toerist gaat er nou tegen het regenseizoen in costa rica rondlopen, wij zouden even wachten op het mooie weer.....

  • 04 April 2012 - 13:08

    Marloes Fröling:

    hahaha ik moest zo lachen om jullie reacties! :p
    De muizen ben ik inderdaad vergeten papa, die lopen hier dus in de keuken rond terwijl ik aan tafel zit te eten ofzo. Tom heeft me een buizenval gegeven, maar ze zijn zo schattig! Kijk maar naar de foto! Ik had de muizenval gewoon even neergezet zonder pindakaas ofzo, kom ik vanochtend de keuken in, zit er een in! Dus nu twijfel ik over of ik m weer vrijlaat hier, of ver weg breng :p
    En ja ik ben een rare wat dieren betreft, ik heb liever griezelige kruipende beestjes dan zo groot onvoorspelbaar beest als een paard :p maar het gaat al steeds beter met mijn relatie met grote dieren hier, ik vind ze alleen zo stinken af en toe :p en ik ben allergisch dus dat helpt ook niet ;)
    Wat de toeristen betreft, ze komen echt uit alle landen! We hebben hier een inteken boek liggen waar ze naam en land kunnen achterlaten. Ik vind er veel europeanen en noordamerikanen in terug. Maar nu tijdens de paasvakantie zijn het vooral costaricanen die in eigen land op vakantie zijn. Zo'n beetje hun enige kans dus vandaar dat ze zelfs de regen trotseren!

  • 04 April 2012 - 13:12

    Marloes Fröling:

    ik bedoel natuurlijk muizenval ipv buizenval. Oja en bonita betekend hier mooi.. :p

  • 04 April 2012 - 15:17

    Mama:

    Het is weer een mooi verhaal lieverd. Moeten we al een stuk bos ontginnen tot paardenwei of toch maar gewoon kikkers,padden,hamster,schildpadden en af en toe een spin? Tot zondag op skype(hieperdepiep!)xxxxxxxxxxxmama

  • 07 April 2012 - 09:40

    Nel Riemers:

    Heerlijk verhaal! Ik leer veel over het land, de mensen, gewoontes en nu zelfs ook nog Spaans! Het was mij onbekend dat je paarden zo groot en eng vond! Wat dat betreft heb je toch voldoende kunnen oefenen bij de buurvrouw. Ik vind je erg dapper met al die dieren (ik vind juist kleine kruipende dieren griezelig) en al je ondernemingen in het donker de berg op! Alvast gefeliciteerd met je moeder. Vreemd om het dit keer van zo'n afstand een beetje mee te vieren!
    Ik kijk weer uit naar een volgend verhaal. Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San Gerardo

Marloes

Actief sinds 27 Dec. 2011
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 44293

Voorgaande reizen:

04 Mei 2013 - 07 Augustus 2013

Final thesis research in Madagaskar!

07 Februari 2012 - 01 Augustus 2012

My internship in Costa Rica

Landen bezocht: